יום שני כ"ה באב תשע"ח
האם מותר לרחוץ פירות במים בשבת?
פירות וירקות שמעורבת בהם פסולת, כגון עפר, או שדבוק בהם לכלוך, אסור להשרותם במים כדי לנקותם, משום איסור מלאכת 'בורר'. ואף כשעושה זאת על מנת לאכול את הפירות לאלתר, אסור הדבר, משום שהפרדת הפסולת והאוכל בפעולה אחת בשווה, אינה נחשבת כהוצאת אוכל מתוך הפסולת, אלא כהוצאת פסולת מתוך האוכל, והרי היא 'דרך ברירה'.
ורחיצת פרי שדבוק בו לכלוך בזרם מים – יש אומרים שאף היא אסורה משום בורר; ויש מתירים לעשות כן בסמוך לאכילה, אך יש מהם שהוסיף כי ראוי לעשות זאת בערב שבת.
ורחיצת פירות וירקות שאין עליהם לכלוך ניכר, כגון רחיצתם לצורך ניקוים מחומרי ריסוס שאין בהם ממשות – מותרת לכל הדעות; ורבים הורו שמותר אף להשרותם במים.
[שו"ע או"ח שיט, ח; ביאורים ומוספים דרשו, 33]
מדוע אין איסור 'בורר' בהדחת כלים בשבת?
כאמוּר, אסור להשרות פירות מלוכלכים במים בשבת, ויש האוסרים אף רחיצתם במים. אולם, הדחת כלים, מותרת לכל הדעות.
ויש שביאר כי ההבדל בין פירות לכלים הוא, שמהות מלאכת בורר היא תיקון הדבר הנברר, ובפירות נחשב הלכלוך קלקול וחסרון בעצם הפרי, וממילא נחשבת הסרתו כברירה המתקנת את הדבר הנברר; אבל בכלים, הואיל והם מיועדים לשימוש רב פעמי, אלא שמנקים אותם בין שימוש לשימוש, אין הלכלוך נחשב כפוגם את עצם הכלי, וממילא אין הסרתו נחשבת כתיקון הכלי.
ויש שביאר בדומה לכך, שכלי המתלכלך תדיר ומנקים אותו וחוזר חלילה, אין על ניקויו שֵׁם ברירה אלא 'נקיון'.
[ביאורים ומוספים דרשו שיט, 33, בהרחבת המקור]
האם יש איסור מלאכת 'בורר' בסינון משקה?
אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת 'מרקד'. מלאכה זו דומה בעיקרהּ למלאכת 'בורר', כי אף היא נועדה להפרדת הפסולת מהאוכל. מלאכת בורר, היא הפרדת פסולת מגרגרי החיטה, ומלאכת מרקד היא הפרדת הסובין מהקמח.
ונחלקו חכמינו ז"ל בנוגע לסינון משקה מפסולת באמצעות מסננת, אם איסורו הוא משום בורר, או משום מרקד.
וכתב הביאור הלכה, שלדעת הסוברים שאיסורו הוא משום בורר, אין לאוסרו משום מרקד, כיון שלדעתם מלאכת מרקד היא רק בפעולה המסיטה ממקומה ומנענעת הן את האוכל והן הפסולת, ובכך מפרידה אותם; ואילו ברירה, וכן סינון, הן פעולות המפרידות את אחד מחלקי התערובת, כאשר החלק האחר נותר במקומו.
[שו"ע שיט, ט, משנ"ב לא-לב, וביה"ל ד"ה משמרת; וראה שם עוד; ביאורים ומוספים דרשו, 39]