האם מותר לקרוא קריאת שמע בשפה זרה?

י"ב חשון- סימן ס"ב סעיף ב'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה העניין שהשליח ציבור קורא קריאת שמע בקול רם ?

האם מותר לקרוא קריאת שמע באנגלית?ומה הדין באופן שקרא קריאת שמע ולא השמיע לאוזניו?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ס"ב סעיפים ב' – ה']  

קריאת שמע בשפה אחרת

המשנה ברורה מונה, שתפילה, קידוש, ברכת המזון, ברכת הנהנין וברכת המצוות, הלל, וקריאת שמע, הם מהדברים שנאמרים בכל לשון, ולכן, אפשר לומר קריאת שמע באנגלית, צרפתית, ערבית, עברית, ובכל לשון, ובתנאי שמבין את אותו הלשון, ולכן, אדם שאינו דובר אנגלית, אינו יכול לקרוא קריאת שמע באנגלית, וגם כאשר אדם מבין שפה אחרת ובאופן עקרוני הוא יכול לקרוא קריאת שמע באותה שפה, בכל זאת, לכתחילה עדיף לקרוא קריאת שמע בלשון הקודש, ובפרט שיש כאלו מילים שאנו לא יודעים לתרגם אותם, כגון, 'ושננתם', שיש בה שתי משמעויות, יש בה משמעות לשון לימוד, ויש בה משמעות לשון חידוד, וכן המילה 'לטוטפות', שאיננו יודעים מה התרגום שלה, ולכן ודאי שראוי לקרוא קריאת שמע בלשון הקודש בדווקא, אף על פי שאינו מבין אותה, והכוונה מעכבת רק בפסוק ראשון, ולא מצוי, שיהיה בן ישראל שלא יידע את כוונת המילים בפסוק ראשון.

קרא ולא השמיע לאוזניו

צריך אדם לשמוע באוזניו מה שהוא מוציא בשפתיו, ומביא המשנה ברורה מחלוקת, האם זה דין דאורייתא, או שזה דין דרבנן, אבל בכל מקרה, זה רק עניין של לכתחילה, ובדיעבד, אדם שקרא קריאת שמע בשפתיו, ואוזניו לא שמעו את קריאת שמע, יצא ידי חובה, אבל אם גם לא הוציא בשפתיו אלא רק בהרהור בעלמא, הרהור לא נחשב כדיבור, ולא יצא ידי חובה, ובכל זאת בסעיף ד' כתוב, שמחמת חולי או אונס, יכול אדם להרהר את קריאת שמע בליבו, ואף על פי שבסעיף ג' מבואר שלהוציא בשפתיו זה מעכב, מבאר המשנה ברורה, באמת לא יוצאים בזה ידי חובת קריאת שמע, אבל יש לו שכר טוב, ונפקא מינה, באם האונס חולף ויכול לקרוא קריאת שמע, שמחויב לקרוא, ולא יכול לסמוך על ההרהור שמקודם.

קריאת שמע וברכות בהרהור

יש נידון במשנה ברורה, מחלוקת בין האחרונים, באדם ששוכב במיטתו בלילה, וקשה לו לקום מהמיטה, האם באופן כזה מותר לו להרהר את הברכה ולשתות, כיוון שהרמ"א מביא, שאף לכתחילה יקרא קריאת שמע בהרהור בעלמא, הט"ז אומר, שמותר לו להרהר את הברכה בליבו, אבל דעת המטה יהודה, שלא, אלא יתאמץ לקום ממיטתו, וליטול ידיו, ולברך ולשתות, ואפילו אם מאוד קר וקשה לו לצאת מהמיטה, יקנח ידיו בכותל, ויברך, אלא אם כן מקום מטונף, שגם הרהור אסור, ומביא המשנה ברורה, שבאמת, מי שצמא, לא ישתה בבית המרחץ, משום שהוא לא יכול לברך שם, והצורך לשתות בבית המרחץ, הוא לא צורך כל כך גדול, שהרי יכול להמתין עד שייצא משם, ובמקום כזה שאינו יכול לקרוא קריאת שמע וגם לא להרהר, יצטער בליבו שאינו יכול לקרוא קריאת שמע, ויש בזה מעלה.

יקרא שליח ציבור קריאת שמע בקול רם

יש עניין שהשליח ציבור יאמר קריאת שמע בקול, כדי שכל הציבור יקבלו על עצמם מלכות שמים ביחד.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן