האם מותר לקרוא בספר תורה פסול כשאין ספר תורה אחר?

ל' סיוון- סימן קמ"ג אמצע סעיף ד' 'ובשעת הדחק'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לקרוא בספר תורה פסול כשאין ספר תורה אחר?
ומה הדין כשיש רק ספר תורה אחד ונתגלה בו פסול באמצע קריאת התורה?
מתי העולה הראשון לתורה מברך ברכות התורה בשביל כל שבעת הקרואים?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קמ"ג סעיף ד' {בסוף הסעיף}

– דין אם ס"ת נמצא מוטעה, ויתר דיני הספר –

בהכנ"ס שיש בו רק ס"ת פסול האם יקראו בו? | נמצאה טעות בס"ת באמצע הקריאה איך צריכים לנהוג? | כשיש חומש כשר | איך יתכן אופן שהבעל קורא עולה את כל העליות?

נחלקו הפוסקים בענין בהכנ"ס שאין בו ס"ת כשר אלא רק ס"ת פסולים, האם להוציא ס"ת פסול ולקרוא בו, י"א, שיוציאו ס"ת פסול ויעלו ז' קרואים ויקראו בו בברכה לפניה ולאחריה, וי"א, שלא יקראו בו גם במקום שיתבטלו מקריאת התורה, ומביא המ"ב שההלכה כדעת הפוסלים לקרוא בס"ת פסול.

מביא המ"ב נידון, אם נמצאה טעות באמצע הקריאה, לשיטה הפוסלת להוציא לכתחילה ס"ת פסול, האם ימשיכו את הקריאה או לא, י"א, שיגמרו את כל ז' הקרואים בס"ת הפסול ויברכו לפניה ולאחריה, וי"א, שבאופן כזה לא טוב להרבות בברכות, ואם הטעות נמצאה לפני שהעולה בירך ברכה אחרונה, יעלו עוד ז' קרואים ואותו עולה לא יברך ברכה אחרונה, אלא ימתין עד שיעלו כל הז' קרואים, והוא יברך ברכה אחרונה לאחריהם, אבל במקום שכבר בירך ברכה שלאחריה, העולה יגמור את קריאת הפרשה בלי ברכה.
כל מה שנאמר הדין שכשיש ס"ת אחד פסול, לא קוראים בתורה, ה"מ כשהחומש שבו קוראים יש בו פסול, אבל ס"ת שיש בו פסול, והחומש שבו קוראים כשר, אע"פ שבשאר החומשים יש פסול, בדיעבד קוראים בתורה במקום שאין ס"ת אחר.

סעיף ה'

בהכנ"ס שאין בו מי שיודע לקרוא בתורה מילה במילה עם הבעל קורא, יעלה הבעל קורא ויקרא כנגד כל ז' הקרואים, ויברך ויקרא ויברך, ואומר המ"ב, שזה הכל לשיטת השו"ע שסובר שקריאה מילה במילה עם הש"ץ מעכבת, אבל לסוברים שבדיעבד לא מעכב, לא יעלה הבעל קורא כנגד כל ז' הקרואים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן