יום רביעי כ"ה בכסלו תשע"ח
האם מותר לפתוח חלון בחדר שבו דולקים נרות שבת?
דלת הפונה לרחוב, אשר בסמוך אליה מוצבים נרות דולקים, באופן שכאשר יפתחו את הדלת קרוב לודאי שרוח הנושבת בחוץ תכבה את הנרות, אסור לפתוח את הדלת בשבת כל עוד הנרות דולקים. ובשעת הדחק, ניתן לפתוח את הדלת בשעה שאין רוח נושבת בחוץ, ויש לפותחה באיטיות, כדי שלא תגרום הפתיחה עצמה לתנודת אויר חזקה שתכבה את הנרות. וכך הדין גם בחלון הפונה לרחוב, אשר הנרות מוצבים בסמוך אליו. ואם פתחו את הדלת או החלון, והנרות לא כבו, מותר להותירם פתוחים, כיון שרק רוח הבאה בשעת פתיחת הדלת והחלון בידי האדם, נחשבת כמעשה של האדם, אבל רוח הבאה לאחר מכן, אינה מיוחסת לפעולת האדם, ואם תכבה את הנרות, אין בכך כל איסור. [שו"ע רעז, א, משנ"ב ב-ג, וביה"ל ד"ה שמא; ביאורים ומוספים דרשו, 2]
האם מותר לעבור בסמוך לנרות כשהדבר גורם לנענוע הלהבות?
שינוי צורת להבה, אשר אינו משפיע כלל על גודל הלהבה, אין בו איסור 'מבעיר' או 'מכבה'. ולפיכך, מותר לפתוח דלת בשבת מול נרות דולקים – כאשר אין חשש לכביית הנרות (ראה לעיל) – אף כאשר הדבר גורם לנענוע של הלהבות ושינוי צורתן. וכן מותר לעבור בסמוך לנרות אף כשהדבר גורם לנענוע הלהבות; אולם, אין לרוץ או לעבור בחופזה בסמוך להם, כיון שבאופן זה פעמים שזהו 'פסיק רישא' שייגרם שינוי גם בגודל הלהבה. ומותר להניח בשבת כיסוי פח על להבות הכיריים, או להניח עליהן סיר (באופן שאין איסור 'שהייה' ו'חזרה', ראה סימן רנג), כיון שפעולות אלו, הגם שהן גורמות לשיטוח הלהבות, אינן גורמות לשינוי גוֹדלן. [ביאורים ומוספים דרשו רעז, 4]
הדעות השונות בקשר לפתיחת מקרר בשבת
במקרר, כמו במכשירים חשמליים רבים, קיים 'רַגָּשׁ' (= תֶּרְמוֹסְטָט), המרגיש את מידת החום שבקרבתו, ועל פיה מפעיל את מנוע הקירור או מכבה אותו; ופתיחת דלת המקרר, גורמת לכניסת אויר חם, העשויה לגרום מיידית להפעלת המנוע. ונחלקו הפוסקים בנוגע לפתיחת הדלת בשבת: יש אומרים שמותר לפותחה בשעה שהמנוע פועל, כיון שאז תִּגרם רק הארכה של פעולת המנוע שכבר פועל, ואילו כשהמנוע אינו פועל, עשויה להגרם הפעלת המנוע מחדש; יש שהתיר לפתוח אף בשעה שהמנוע אינו פועל; ויש אוסרים לפתוח אף בשעה שהמנוע אינו פועל, מחשש שיפתחו גם בשעה שהמנוע פועל. ובמקררים שבימינו ישנן בעיות רבות נוספות. ואם הנוּרה שבמקרר אינה מנותקת, ונדלקת עם פתיחתו – לכל הדעות אסור לפותחו. [ביאורים ומוספים דרשו רעז, 14]