יום שלישי כ"ו באב תשע"ח
האם מותר לסנן מיץ פירות מחתיכות פרי בשבת?
משקה עכור שאינו ראוי לשתייה ללא סינון – אסור לסננו בשבת משום איסור 'בורר'. אבל משקה צלול שראוי לשתייה ללא סינון לרוב בני אדם, מותר לסננו בשבת אפילו בכלי המיוחד לכך, ואף כשהפסולת ניכרת בתוכו, ואין זה נחשב כהפרדת פסולת מאוכל. ובדומה לכך, מותר לסנן מיץ פירות מחתיכות פרי שבתוכו, כי מאחר ורוב בני אדם שותים את המיץ כמות שהוא, אין הסינון נחשב כהפרדת שני מינים.
ויש שמתירים לסנן משקה רק כשראוי לשתייה לכל אדם, (ומטרת הסינון היא אפוא רק כדי שיהיה צלול במיוחד). ומשקה עכור מעט – מותר לסננו בכלי שאינו מיועד לכך, וב'שינוי' מדרך הסינון בימות החול; ויש מהראשונים שאוסרים אף באופן זה, וראוי להחמיר.
[שו"ע שיט, י-יא, ומשנ"ב לד, לה ו־מב; ביאורים ומוספים דרשו, 38]
האם מותר לאסטניס להשתמש במערכת לטיהור מים בשבת?
כאמוּר, משקה שמעורבת בו פסולת וראוי לשתייה לרוב בני אדם, מותר לסננו בשבת. ו'אסטניס' (אנין טעם) שאינו שותה משקה זה ללא סינון אף בשעת הדחק – יתכן שאסור לו מדרבנן לסננו. ויש מהפוסקים שהסתפק האם רשאי האסטניס לסנן משקה זה עבור מי שאינו אסטניס, וכן להיפך.
ואדם שאף בשעת הדחק אינו שותה מי ברז רגילים, כי אם מים שסוננו במערכת לטיהור מים – יש אומרים שאינו רשאי להשתמש במערכת לטיהור מים בשבת; ויש אומרים שכל שאין במים פסולת הניכרת, אין איסור אף לאדם זה לסננם, ורשאי להשתמש במערכת לטיהור מים (כשהדבר אינו כרוך באיסורים אחרים).
[ביה"ל שיט, י, ד"ה הואיל; ביאורים ומוספים דרשו, 45-46]
האם מותר לסנן משקה באמצעות בגד בשבת?
מים שמותרים בסינון בשבת – אסור לסננם באמצעות בגד שאינו מיועד לכך, אם משום ששריית הבגד במים נחשבת ככיבוס, ואסורה משום מלאכת 'מלַבֵּן'; ואם מחשש שיסחט את הבגד לאחר הסינון, ויעבור בכך על איסור כיבוס, כיון שפעולת הסחיטה היא חלק ממלאכת הכיבוס.
אבל בבגד המיועד לסינון, מותר לסננם, משום שבגד כזה, אין שרייתו במים נחשבת ככיבוס אלא כשמכוונים לכך; וכן אין חשש שיסחטוהו לאחר הסינון, שהרי מיועד לכך.
ויין אדום וכיוצא בו, כשהם מותרים בסינון בשבת – מותר לסננם אף באמצעות בגד שאינו מיועד לכך, כיון שאין שריית הבגד בהם נחשבת ככיבוס, וכן אין חשש שיסחטוהו ממשקה זה.
[שו"ע שיט, י, משנ"ב לו-לט, שעה"צ כח, וביה"ל ד"ה משום, וד"ה ואפילו]