יום שני ט"ז בטבת תשע"ט
מלאכת 'מְעַמֵּר' – מהותהּ והלכותיה
אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת 'מְעַמֵּר', שהיא איסוף התבואה לאחר קצירתה וקשירתה לחבילות חבילות, המכונות 'עֳמָרִים'; וכן איסוף החבילות לערימה אחת, וקשירתם יחד בגדיש אחד.
ונכלל במלאכה זו כל איסוף של פירות ושאר גידולי קרקע לערימה, או לתוך כלי; או איסוף של מספר ערימות לערימה אחת. ואף איסוף של שני פירות בלבד, וכיוצא בזה – יש בו איסור מעמר.
ואין האיסור אלא במקום גידולם של גידולי הקרקע, דהיינו בשדה או בגינה; אבל האוסף בבית ובחצר אינו עובר על איסור מעמר, וראה להלן. ואיסוף מינים שונים – יש שכתב שאף בו יש איסור מעמר, ויש שהסתפק בדבר.
[שו"ע שמ, ט-י, ומשנ"ב לה-לז; וראה שם, לח; ביאורים ומוספים דרשו, 76, 77 ו־79]
האם מותר לאסוף פירות שהתפזרו בבית?
פירות שהתפזרו בחצר, שאינה מקום גידול הפירות – אף שאין בהם איסור מלאכת 'מעמר', כנ"ל, אסור מדרבנן לאוספם, משום 'עובדין דחול', דהיינו שפעולה זו היא כדרך המלקטים פירות בשדה; אבל מותר ללקוט מעט ולאכול, וללקוט עוד ולאכול.
ופירות שהתפזרו בתוך הבית – יש אומרים שדינם כפירות שהתפזרו בחצר; יש אומרים שהבית מצרפם ונחשבים כאילו מונחים כבר במקום אחד, וממילא אין איסור באיסופם; ויש שהחמיר בפיזור רב והקל בפיזור מועט.
ונחלקו הפוסקים אם איסור זה של עובדין דחול הוא רק באיסוף לתוך כלי, או גם באיסוף לתוך חיקו, או לתוך כיסי בגדיו של האוסף.
[משנ"ב שמ, לז; ביאורים ומוספים דרשו, 78]
האם מותר לנפח כדור בשבת?
כרית, שמיכה, מושב של ספה, וכיוצא בהם, הממולאים בנוצות, ספוג או בד, ויצא מהם המילוי בשבת – מותר להחזירו, אבל אסור למלאם בשבת בפעם הראשונה, משום איסור 'תיקון כלי', (הנגזר מאיסור מלאכת 'מכה בפטיש').
ובדומה לכך, דנים פוסקי זמננו בנוגע לניפוח כדור או גלגל, וכיוצא בהם, בשבת, על ידי מילוי אוויר: יש אומרים שבפעם הראשונה אסור לנפחם, אבל לאחר הפעם הראשונה, למרות שאין זה אותו האוויר שהיה בתוכו קודם לכן, מותר לנפחם, כיון שאין לאוויר צורה ניכרת, וכולו נחשב כאחד. ויש שאוסרים, אם משום שאין זה אותו האוויר שהיה בתוכו בפעם הראשונה, ויש בכך איסור תיקון כלי, ואם משום 'עובדין דחול'.
[שו"ע שמ, ח, ומשנ"ב לא-לג; ביאורים ומוספים דרשו, 73; וראה ארחות שבת ח, הע' קב]