היום נלמד: קדושת בית הכנסת
יום שני י"א באב תשע"ו
אדם המקיים בביתו מנינים לתפילה - האם חלה על המקום קדושת בית הכנסת?
אדם המקיים בביתו מנינים לתפילה, אין המקום נחשב משום כך כבית כנסת, ואין בו קדושה. אולם, אם ניכר מתוך מעשיו שהקדיש את המקום לבית הכנסת, כגון שייחד חדר בביתו לתפילת הציבור, ותלה על קירותיו שלטים שרגילים לתלות בבתי כנסת - נחשב המקום לבית כנסת, ואינו יכול להסב את החדר לשימוש אחר, כדין בית כנסת. וכן אם בנה אדם בית כנסת מכספו הפרטי והעמידו לרשות הציבור - נחשב המקום כבית כנסת של הציבור, וחלה עליו קדושת בית הכנסת. [סעיף ז; ביאורים ומוספים דרשו, 55]
אתה עורך סעודה גדולה וחסרים לך ספסלים - האם מותר לך לקחת ספסלים מבית הכנסת?
קדושת בית הכנסת חלה גם על כל רהיטיו, כגון השולחנות, הספסלים והכסאות. אולם, אדם העורך בביתו סעודה גדולה, ונזקק לספסלים - רשאי להשתמש בספסלי בית הכנסת, כיון שהמנהג להשתמש בהם לצורך כגון זה, ונחשב הדבר כאילו התנו מראש שיוכלו להשתמש בהם. ויש שכתב שהדברים אמורים דווקא בספסלים פשוטים, אבל ספסלים כבדים המיוחדים לשימוש בבתי כנסת בלבד, אין היתר להשתמש בהם אלא אם כן התנו זאת במפורש בעת הקדשתם לבית הכנסת. [ביאורים ומוספים דרשו, 53]
האם מותר למכור בית כנסת כאשר אין בית כנסת נוסף באיזור?
כפי שלמדנו בימים האחרונים, בתנאים מסוימים מותר למכור בית כנסת. תנאי נוסף ועיקרי למכירת בית כנסת הוא קיומו של בית כנסת נוסף באיזור, שיש בו כדי להכיל ברווח את כל המתפללים בבית הכנסת המיועד למכירה. ונחלקו הפוסקים: יש אומרים שאין די בכך שקיים מִכְּבָר בית כנסת נוסף, אלא צריך שיבנו אחֵר במקום זה שמיועד למכירה; אך לדעת רוב הפוסקים די בכך שקיים בית כנסת נוסף מכבר. [סעיף ז, ס"ק מא; וראה ביה"ל ד"ה וכל וד"ה אסור]