איסור בישול בשבת, אינו אמוּר ביחס למאכלים ומשקאות בלבד, אלא גם ביחס לדברים אחרים שתכונתם משתנה על ידי הבישול; וכפי שכתב הרמב"ם שהמתיך את המתכת, או ממיס שעווה, עובר על איסור בישול. עם זאת, הורו פוסקי זמננו - הגרש"ז אויערבך, הגרי"ש אלישיב והגר"ש ואזנר - שמותר לערות נוזל רותח לתוך צלחת או כוס חד פעמיות העשויות מפלסטיק, או לערבב את הנוזל בכפית חד פעמית, אף כשהכלי מתרכך ומתעוות מחמת החום. וסיבת ההיתר היא משום שאין כוונתו כלל לפעולת הריכוך, ואין לו כל תועלת ורצון בשינוי הנוצר בכלי; וכן משום שבדרך כלל הריכוך אינו במידה הנדרשת להמסת פלסטיק לצורך יצירת צורות בו, ואינו נחשב כבישול. אולם לדעת הגר"נ קרליץ, אם ודאי הדבר שהכלי יתרכך ותשתנה צורתו - אסור לערות לתוכו, או לערבב באמצעותו, נוזל רותח.
[משנ"ב שיח, א; ביאורים ומוספים דרשו, 2]