נוהגים ישראל בימי בין המצרים שלא להכניס עצמם למקום סכנה, מפני הפורענות שבימים אלו, מקור לזה הוא בדברי השו"ע (סי' תקנא סעיף יח) שיזהרו שלא יכו התלמידים בימים אלו, ומפני שימים אלו מועדים לפורענות ואין לאדם להכניס עצמו לסכנה.
הלכה הנודעת למעשה מאד, היא השאלה האם מותר לרחוץ בים בימים אלו, שהרי הים הוא מקום סכנה?
המקור חיים (לבעל החוות יאיר סי"ד) כתב שיש להמנע מלרחוץ בנהרות בימי בין המצרים מפני הסכנה והעת המסוגל לרעה. וכן הורה הגר"מ פיינשטיין (שמעעתא דמשה עמ' תכח), והגרי"ש אלישיב (הלכות ומנהגי בין המצרים פ"ג עמ' לד הע' 33), ואף בעל הקהילות יעקב (אורחות רבינו ח"ב עמ' קכט) לא נתן לילדיו לנסוע לים בבין המצרים משום סכנה דאיתרא מזליה.
המקור חיים (לבעל החוות יאיר סי"ד) כתב שיש להמנע מלרחוץ בנהרות בימי בין המצרים מפני הסכנה והעת המסוגל לרעה. וכן הורה הגר"מ פיינשטיין (שמעעתא דמשה עמ' תכח), והגרי"ש אלישיב (הלכות ומנהגי בין המצרים פ"ג עמ' לד הע' 33), ואף בעל הקהילות יעקב (אורחות רבינו ח"ב עמ' קכט) לא נתן לילדיו לנסוע לים בבין המצרים משום סכנה דאיתרא מזליה.
אכן דעת הגרש"ז אויערבך (הליכות שלמה בין המצרים פי"ד ס"ה ודבר הלכה אות ז) וכן הגר"ש וואזנר (קובץ מבית לוי חי"ג עמ' כב ס"ד), שמותר ללכת לרחוץ בים או בברכה בימים אלו, אלא שיש להזהר ביותר שלא להכניס עצמו למצב של סכנה.
ויש דעות שאם נוסע לצורך בריאות ורפואה, מותר לרחוץ בים או בבריכה גם בימים אלו, כן הורה הגר"ח קניבסקי (אורחות רבינו שם, תורת המועדים ס"ג אות ב), והביא שכן נהג החזו"א לצורך בריאותו לרחוץ בים עד ראש חודש אב.
הלכה שהשתרשה בטעות בפי ההמון, שמי שנסע לים קודם י"ז בתמוז יכול להמשיך לנסוע גם בשלשת השבועות ומי שלא נסע קודם י"ז בתמוז לא יוכל לנסוע, ועל זה אמר הגרש"ז אויערבך (שם אורחות הלכה הע' 13), שאין לכך יסוד כלל והיא טעות גדולה. וכן אמר הגר"ח קניבסקי (קרא עלי מועד הערות הגר"ח קניבסקי אות ח) שאין להלכה זו טעם וריח והוא טעות גדולה.
זוית הלכתית - יתד נאמן