שאלה: בחנות ספרים מוכרים גמרות לבחורי ישיבות מהוצאה משובחת שעולה מעל מאה ש"ח כל גמרא, והנה בכמה גמרות נהיה פגם בכריכה, קרע קטן באופן שלא מפריע ללומד, אך ברור שלא ניתן למכור גמרות אלו במחיר מלא כיון שאף אחד לא ירצה גמרא חדשה שיש בה פגם. הגה אפוא המוכר רעיון ומסר את הגמרות לכורך שיכרוך אותם עם דבק בד שמכסה על מקום הפגם, ומכר אותם במחיר של 10 ש"ח יותר מגמרא רגילה כיון שזה כרוך.
אמר לו חברו שנראה לו שזה רמאות, כמו שנפסק בשו"ע חו"מ (סי' רכ"ח סעיף ט') שאסור לצבוע כלים ישנים כדי שיראו כחדשים. השיב המוכר הרי הגמרא משמשת ללימוד אותו דבר, רק לא רואים את הפגם. הצדק עם מי?
תשובה: השאלה היא בהחלט שאלת חכם, והדעת נוטה להתיר כיון שהגמרא היא טובה לגמרי ורק כשרואים את הקרע שבכריכה זה מכוער, וכאשר זה מכוסה בדבק הרי זה באמת שלם, ודומה למש"כ הסמ"ע בשם הטור שמותר לצבוע חדשים כדי ליפותן, ויש לחלק.