יום חמישי כ"ח בכסלו תשע"ט
באיזה אופן מותר למחוא כפיים בשבת?
כפי שלמדנו, חכמינו ז"ל אסרו לנגן בכלי שיר בשבת, מחשש שיטעו ויתקנו את כלי השיר, ויעברו על איסור 'מכה בפטיש'. ומטעם זה, הוסיפו חכמים ואסרו כל השמעת קול באמצעות כלי בדרך שיר; וכן רקידה, מחיאת כפיים בדרך שיר, וכל תנועה המשמיעה קול בדרך שיר. והיו שנהגו להקל ברקידה ובמחיאת כפיים; וכתבו הפוסקים שבשמחה של מצוה אין למחות ביד המקלים בכך.
ומחיאת כפיים במטרה להשמיע קול, אך שלא בדרך שיר, וכגון כדי להעיר את היָשֵׁן – לדעת השולחן ערוך מותרת, וכן המנהג; ולדעת הגר"א אסורה. ומחיאת כפיים ב'שינוי', וכגון מחיאת כף יד אחת אל גב היד האחרת, ולא כף אל כף כרגיל – מותרת לכל הדעות, ואף בדרך שיר. ובשמחת תורה – מותר לרקוד ולמחוא כפיים כרגיל, לכבודה של תורה.
[שו"ע שלט, ג, ומשנ"ב ח-י, (וראה שעה"צ ז); שעה"צ שלח, ז; ביאורים ומוספים דרשו, 7]
מדוע מֵי הנטילה של שחרית אינם 'מוקצה'?
בשולחן ערוך כתב, על פי הזוהר הקדוש, שמֵי נטילת הבוקר של שחרית, אסורים בהנאה, משום ששורה עליהם 'רוח רעה', ולכן אסור לשתותם, או לתת לבעל חי לשתותם, וכן אסור להדיח בהם כלים, וכדומה. וכן הדין ב'מים אחרונים', שגם עליהם שורה רוח רעה; אך יש אומרים שאין במים אחרונים רוח רעה אלא כשנוטלם על גבי קרקע, ולא כשנוטלם לתוך כלי.
ולמרות האמוּר, מֵי הנטילה, הן של שחרית והן של מים אחרונים, מותרים בטלטול בשבת, כיון שאיסור זה הוא בגדר 'עצה טובה' שיעצונו רבותינו, ולא בגדר איסור גמור, ולכן אין המים נחשבים כבלתי ראויים לשימוש כלל; ויש אומרים שבזמננו יש טעם נוסף להתיר מים אלו בטלטול, מפני שלדעתם מותר להשתמש בהם למילוי מיכל ההדחה שבבית הכסא.
[ביה"ל שלח, ח, ד"ה אסור; ביאורים ומוספים דרשו, 35-36 (בהרחבה ע"פ המקור); ארחות שבת יט, הע' קפג]
האם מותר לטבול בשבת במקוה טהרה?
מן הדין, מותר לרחוץ בשבת במים קרים. ומנהג בני אשכנז שלא לרחוץ את כל הגוף במים קרים, מפני חשש לכמה איסורים שעלול הרוחץ להיכשל בהם.
ובטבילה מטומאה, יש לבני אשכנז טעם נוסף לאיסור. והוא, שהסיבה שמותר לאדם טמא לטבול בשבת למרות שהוא 'מתקן' את גופו בכך, היא מפני שטבילתו עשויה להֵראות כאילו הוא מעוניין להתקרר מעט במים, כך שאין זו פעולה מובהקת של 'תיקון'; אך מאחר ונהגו שלא לרחוץ בשבת, נמצא שהטבילה היא פעולה מובהקת של תיקון.
ולהלכה, לדעת המשנה ברורה – איש שנטמא בשבת רשאי לטבול; והנוהג להקל אף כשנטמא לפני השבת, אין למחות בידו; ומטבילה ל'תוספת קדושה' בלבד, יש להימנע.
[ביאורים ומוספים דרשו שלט, 1; וראה ערוה"ש שכו, י, ופסק"ת שכו, הע' 118]