האם מותר לחבר כסא תינוק לעגלת שכיבה בשבת?

הדף היומי בהלכה א' בתמוז - סימן שט"ו סעיף ג'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



פתיחת מיטה העשויה שני חלקים

מה הוא האופן המותר לפתוח מיטה העשויה מבסיס עם רגליים, וקרש מעליה? באיזה אופן יש איסור עשיית אוהל בשולחן?

שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ו סעיף ג' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

מיטה שמעמידים אותה, אסור להניח את הרגליים תחילה ואח"כ את הקרשים, והטעם, משום חשש עשיית אוהל, אלא ישנה מסדר עשיית אוהל, וקודם יחזיק את הקרש העליון באוויר, ואח"כ יניח את הרגליים מתחת הקרש, ומבאר המ"ב, שאע"פ שלמדנו בתחילת הסימן, שבעשיית הגג בלבד יש איסור של עשיית אוהל עראי בשבת ואפילו ללא מחיצות, ובעשיית מחיצות אין איסור של אוהל בשבת, ולכאורה מאי נ"מ אם קודם מניח את המחיצות ועליהם את הגג, או שקודם שם את הגג ואח"כ את המחיצות, והרי עשיית הגג יש בו איסור של אוהל? מבאר המ"ב, שזה הכל כאשר הגג משמש לחלל שמתחתיו, דהיינו, אדם שפורס על גביו סדין שיגן עליו מפני החמה או הגשמים, הדין הוא, שבעשיית הגג בלבד יש איסור משום אוהל כי הוא צריך את האוויר שתחת הגג, אבל כאן מדובר במיטה שעיקרה היא בשביל התשמיש שמע"ג המיטה, אבל יש בעיה, שהרי תוך כדי עשיית המיטה, נוצר כאן אוהל כי נוצר חלל מתחת המיטה וזה חלל שהוא יכול להניח שם את הנעליים שלו, וכיוון שעיקר עשיית המיטה הוא בשביל החלל שע"ג, לכן אין בזה איסור של אוהל, אא"כ עושה את האוהל כסדר עשיית אוהל, דהיינו, שמניח קודם את המחיצות ואח"כ מניח את הגג, וגם בזה כל האיסור הוא רק כאשר מתקיימים שני תנאים, א. שרגלי המיטה הם מחיצות, ב. קודם עושה את המחיצה ואח"כ את הגג.

מביא המ"ב (בס"ק כ"ב בשם הט"ז) שכדי שבמיטה יהיה איסור של עשית אוהל, צריך שיהיה בה שני מחיצות, ובשולחן צריך שיהיה בו ארבעה מחיצות, ומביא עוד (בס"ק כ"א) שהמחיצות צריכות להיות עד הקרקע, או עד ג' בסמוך לקרקע, ובלאו הכי זה לא נחשב שיש מחיצות לגג ואין בזה איסור.

 

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים