האם מותר לומר בשבת בינו לבין עצמו "מחר אעשה מלאכה"?

הדף היומי בהלכה ב' אייר- סימן ש"ז סעיף ו'- עד סעיף ח'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לומר בשבת 'מחר אני הולך לעיר פלונית'?

איזה חשבון מותר לעשות בשבת? האם מותר לומר לחבירו בשבת, 'אני צריך שתעבוד אצלי היום בערב'? ומה הדין כאשר אדם אומר לעצמו 'מחר אני יעשה מלאכה פלונית'? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"ז סעיף ו'  - סעיף ח' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אסור לומר בשבת 'סחורה פלוני אקנה למחר', ואסור לדבר בשבת מעניינים כאלו שאסור לעשות אותם בשבת, שנאמר 'אם תשיב משבת רגלך ממצוא חפצך ודבר דבר'.

אסור לאדם בשבת לחשב חשבונות שהיו רק אם יש להם משמעות לעתיד, אבל אם אין להם משמעות לעתיד, מותר לחשב חשבונות, דהיינו, מותר לאדם לחשב כמה הוא הוציא על החתונה שלו, וכן כמה הוא שילם לפועלים, כי אין בזה שום משמעות לעתיד, אבל כאשר הוא נשאר חייב לפועלים כסף, אסור לחשב כמה כסף נתן להם, שהרי יש לזה נ"מ לעתיד כמה הוא עדיין צריך לפרוע להם.

מביא המשנה ברורה מהרמב"ם, שמותר לאדם לחשב בשבת חשבונות שאין בהם צורך, כגון, כמה סאין תבואה היו לנו בשנה פלוני, וכמה דינרים הוצאנו בחתונת בננו, וכיו"ב 'שזה שיחה בטילה שאין בהם צורך כלל', ומביא המשנה ברורה בשם המגיד משנה, שהרמב"ם התכוון לרמוז בזה, שיש למנוע מזה מצד שיחה בטילה 'כי אין שיחה בטילה ראויה ליראי חטא'.

אסור לאדם לומר לחבירו בשבת, אני צריך אותך לערב שתעשה איתי מלאכה, אבל בדרך רמז, מותר, כגון שאומר לו, 'הנראה בעיניך שתוכל לעמוד איתי לערב'? שאז זה בכלל 'הרהור' ואין בזה איסור.

יש דברים שאסור לעשות אותם בשבת ואסור גם לדבר בהם בשבת, אבל אותם דברים שיש בהם צד היתר לעשייתם בשבת, מותר גם לדבר בהם בשבת, דהיינו, מותר לומר בשבת, מחר אני מתכנן ללכת לעיר פלונית, כי יש בזה צד של היתר, שהרי ע"י 'בורגנין', מותר לצאת מחוץ לתחום, כלומר, כשיש סוכות של שומרים שהמרחק ביניהם פחות משבעים אמה ושיריים בין כל סוכה וסוכה, מותר ללכת כך אפילו מרחק רב, ואע"פ שהם לא קיימים, כיוון שיש בזה צד היתר, אין בזה איסור של דיבורי חול בשבת, וכן אומר לחבירו בשבת, תביא לי פירות ביום ראשון מעיר פלונית, אע"פ שהפירות הם חוץ לתחום ואסור להביא אותם בשבת משום חוץ לתחום, ומשום הוצאה מרשות לרשות, ומשום מעביר ד"א ברה"ר, בכ"ז כיוון שאם היו מחיצות היה מותר, ממילא יש צד היתר ואין איסור לדבר בהם בשבת, א"כ הפירות הם מוקצה, שאז אסור לדבר בזה בשבת.

אסור לאדם גם לדבר אל עצמו ולומר, מחר אני יעשה מלאכה פלונית.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים