האם מותר להתפלל לכיוון שונה כששאר המתפללים טועים בכיוון?

ח' שבט- סימן צ"ד סעיף א'- סעיף ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

היכן קובעים את מקומו של ארון הקודש ?

לאיזה צד מתפללים בחוץ לארץ?וכיצד ינהג אדם לאחר שהעירו לו במהלך התפילה שהוא עומד בצד שאינו נכון?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן צ"ד סעיפים א' –  ד']  

כיוון העמידה בתפילה בחוץ לארץ

כתוב בשולחן ערוך, שאדם שעומד בתפילה בחוץ לארץ, הוא צריך לעמוד כנגד ארץ ישראל, אם אותה מדינה שהוא עומד בה נמצאת במערב ארץ ישראל, הוא צריך להתפלל לכיוון מזרח, ואם אותה מדינה שהוא נמצא בה עומדת במזרח ארץ ישראל, הוא צריך להתפלל לכיוון מערב, ומבאר המשנה ברורה, כתוב בפסוק, 'והתפללו אליך דרך ארצם', מזה לומדים, שהמתפלל בחוץ לארץ, צריך להתפלל כנגד ארץ ישראל, וממשיך השולחן ערוך, ויכוון לבו לירושלים לבית המקדש ולבית קודש הקודשים, ומבאר המשנה ברורה, אף על פי שאותו אדם שעומד בחוץ לארץ לא יכול לכוון את פניו כנגד ארץ ישראל וכנגד ירושלים בית המקדש וקדש הקדשים, בכל זאת שיחשוב בליבו וברעיונו, כאילו הוא נמצא בבית המקדש ובבית קדש הקדשים.

כיוון העמידה בתפילה בארץ ישראל

אדם שעומד בארץ ישראל ומתפלל, יכוון פניו כנגד ירושלים, שנאמר, 'והתפללו אל ה' דרך העיר אשר בחרת', ואדם העומד בירושלים, צריך לכוון את פניו כנגד בית המקדש, שנאמר, 'והתפללו אל הבית הזה', ואדם שעומד מאחורי הכפורת, יכוון את פניו לכפורת.

המתפלל לארבע רוחות אחרות

אדם שמתפלל לארבע רוחות אחרות, אדם שרוכב על גבי בהמה, ואינו מכוון את פניו כנגד ארץ ישראל, או כנגד ירושלים, או כנגד בית המקדש, או לחילופין, אדם שרוצה לקיים את מאמר חז"ל 'הרוצה להחכים ידרים', אז הוא מתפלל כשפניו כלפי דרום, או שהוא רוצה לקיים את מאמר חז"ל, 'הרוצה להעשיר יצפין', אז הוא מתפלל ופניו כלפי צפון, בכל זאת יצדד את פניו כלפי ארץ ישראל, ירושלים, או בית המקדש, ואף על פי שפניו לא מכוונות ממש אליהם.

מקום קביעת ארון הקודש

כתוב במשנה ברורה, שנהגו לקבוע את ארון הקודש לאותו צד שבו אמורים להתפלל, אם מדובר בחוץ לארץ, ואותה מדינה עומדת במערב ארץ ישראל, מניחים את ארון הקודש במזרח, בכיוון שבו אמורים להתפלל, ואם מחמת סיבה כל שהיא אי אפשר לקבוע את ארון הקודש באותו כיוון שבו מתפללים, כגון למזרח, יקבעו את ארון הקודש לצד דרום או צפון, אבל לא לצד מערב, משום שכאשר הציבור יתפללו לכיוון מזרח, אחוריהם יהיה פונה אל ארון הקודש, וזה גנאי.

עמד והתפלל לצד שאינו נכון

אדם העומד בתפילה, והזכירו לו שהוא עומד בצד הלא נכון, אסור לו לעקור את רגליו באמצע שמונה עשרה כדי להתפלל בצד הנכון, אלא יצדד את פניו לצד הנכון, וכן בית כנסת שהציבור מתפלל צד הלא נכון, ואותו יהודי רוצה להתפלל לצד הנכון, לא יעשה כך, אלא יצדד את פניו לצד הנכון, אבל גופו יהיה באותו מקום שהציבור מתפלל.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן