אסור להשתמש בשבת בסבון מוצק, משום איסור 'מוליד' – שפירושו: יצירת דבר חדש בשבת – והיינו שהסבון נימוח ונוצר נוזל חדש. ויש מתירים, משום שלדעתם לא נאמר איסור מוליד באופן זה. וסבון רך, כגון משחת כלים וכדומה, לכל הדעות אסור להשתמש בו במריחה על הכלי או על הגוף, משום איסור 'ממרח'.
אולם, סבון נוזלי דליל – אין בקצף הנוצר בעת השימוש בו איסור מוליד, כיון שאין בו ממש, ולאחר שעה קלה הוא נמס במים או מאליו; וכן אין בו איסור ממרח, משום שאין איסור ממרח בדבר נוזלי. וכן המנהג בכל מקום – להשתמש בסבון נוזלי בשבת. ויש מהפוסקים שכתב כי ראוי להחמיר אף בסבון זה משום איסור ממרח. וסבון נוזלי סמיך – יש אומרים שדינו כסבון נוזלי דליל; ויש שהחמירו בו משום איסור 'ממרח', כיון שלא התפרשה בפוסקים מידת הדלילות הנדרשת כדי שלא יהא איסור ממרח.
[שו"ע שכו, י, ומשנ"ב ל; ביאורים ומוספים דרשו, 32]