מלאכת 'מחתך'
* אחת מל"ט מלאכות שבת, היא מלאכת 'מחתך', שפירושה – חיתוך לפי מידה מסוימת, שהחותך מקפיד עליה.
* הפרדת גביעי 'לֶבֶּן' וכיוצא בהם – יש אומרים שמותרת בשבת; יש אומרים שאסורה מדאורייתא משום מלאכת מחתך או מלאכת 'מכה בפטיש'; ויש אומרים שאסורה מדרבנן.
* פתיחת לשונית של פחית שתיה – יש אומרים שמותרת בשבת; ויש אומרים שאסורה מדאורייתא משום מלאכת מחתך.
מלאכת 'ממחק'
* אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת 'ממחק', שמהותהּ היא החלקת העור המופשט מן הבהמה על ידי הסרת השער ממנו; ובכלל איסור זה – החלקת כל משטח שהוא, כגון עץ ואבן.
* אֲטָמֵי אוזניים העשויים שעווה, שמשנים את צורתם לפי תעלת האוזן, וממלאים בהם את חלל האוזן – נחלקו הפוסקים אם השימוש בהם מותר בשבת.
מלאכת 'בונה' ואיסור 'אוהל עראי'
* עשיית אוהל קבוע היא 'תולדה' של מלאכת 'בונה', ואסורה בשבת מדאורייתא. ובספרי האחרונים נכתבו סיבות שונות להגדרתה כתולדה ולא כ'אב'.
* אוהל עראי שמטרתו לשימוש בחלל שתחתיו, וכגון שנועד להגן מפני השמש או הגשם, או לסייע לפעולה כלשהי תחתיו – אסור לעשות בו אף את הגג בלבד ללא מחיצות.
* אוהל עראי שמטרתו לשימוש בצדו העליון בלבד, אסור לעשותו בשבת על ידי העמדת מחיצות והנחת גג עליהן. אולם, מחיצות שהעמידן בימות החול – מותר להניח עליהן את הגג.
* מותר לעשות אוהל עראי בשבת באופן שמחזיק את הגג בידו תחילה, ומכניס מחיצות תחתיו, מפני שדבר שאדם מחזיק בידו אין עליו שֵׁם אוהל, ומאידך, הוספת המחיצות לא נעשתה כדרך בניָן.
'תוספת אוהל עראי'
* חכמינו ז"ל אסרו עשיית אוהל עראי בשבת, אך התירו 'תוספת אוהל עראי', דהיינו, שמקום שיש עליו כיסוי ברוחב טפח מערב שבת, מותר להוסיף עליו בשבת תוספת עראית.
* אם הניח בערב שבת יריעה מגולגלת על גבי מקום שרוצה לכסותו בשבת – אסור לפורסהּ בשבת גם אם רוחבהּ כשהיא מגולגלת, הוא טפח ויותר; אלא אם כן החל לפורסהּ בערב שבת ברוחב טפח.
* עגלת תינוק שיש לה גגון מתקפל, מותר לפתחו בשבת, ומותר גם לפרוס אוהל עראי בהמשך לגגון זה, גם כאשר בכניסת השבת היה הגגון מקופל ולא פרסוהו ברוחב טפח.
'מחיצת עראי'
* חכמינו ז"ל אסרו עשיית אוהל עראי בשבת. ואיסור זה הוא על עשיית גג – ופעמים שאסור אף ללא מחיצות – כיון שעיקרו של האוהל הוא הגג, אך לא אסרו עשיית מחיצת עראי ללא גג.
* הדין הנ"ל אמוּר בדרך כלל, אך כאשר מדובר במחיצה 'מַתִּירָה', שנועדה להתיר איסור כלשהו, או להשלים מצוה – כיון שדינהּ כמחיצה קבועה, בנוגע לענין ההלכתי המסוים שאליו היא קשורה, דינה כמחיצה קבועה גם לענין שבת, ויש בה איסור דרבנן של מלאכת 'בונה'. אולם, העמדת מחיצה המורכבת על גבי ציר או מסילה וכדומה, כגון סגירת תריס – מותרת בשבת אף כמחיצה 'מתירה'.