האם מותר להחליק פני מאכל בשבת?

הדף היומי בהלכה כ"ח סיון- סימן שי"ד סעיף י"א- סוף הסימן

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מריחת שעווה או שמן על פי חבית

על איזה שמן נאמר איסור 'ממרח'? | האם מותר לסתום נקב שבחבית ע"י 'שום'? | סכין התחובה בכותל, באיזה אופן מותר להוציאה ולהכניסה בשבת? 

שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ד סעיף י"א –סעיף י"ב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אסור למרוח שעווה או שמן עבה על פני הנקב שבחבית, מפני איסור 'ממרח', ואיסור זה אמור לעניין החלקת עור הבהמה, וכשם שאסור להחליק עור הבהמה כך אסור להחליק שעווה ע"ג נקב החבית, ומבאר המ"ב, שבאופן עקרוני, בשמן לא שייך איסור ממרח, כיוון שהשמן הוא נוזלי, אבל כיוון שמדובר בשמן עבה, בזה גזרו חז"ל אטו שעווה.

מדובר באופן שהנקב שבחבית הוא לא נקב גמור, והמשקה לא זב ממנה מכח הנקב, ובכ"ז הוא רוצה להחליק את המקום של החבית ע"ג הנקב, וע"ז אומר השו"ע, שמכיוון שהנקב הוא לא נקב גמור, והיין לא נשפך מהנקב, א"כ נשאר רק איסור ממרח, ולכן הדבר אסור, ואם רוצה להניח על הנקב דברים אחרים שאין בהם משום ממרח, מותר.

באופן שיש לו 'שום', והוא מערים וכאילו מחפש מקום להניח את השום, והוא לא מוצא מקום אחר אלא באותו נקב, אסור, כיוון שמכוון לסתום את הנקב, אא"כ הוא באמת מחפש מקום לשום, אז הדבר מותר, וכן יש אופן שמותר לו להערים, כגון ת"ח שאין לחוש בו שאם נתיר לו ע"י הערמה שיבוא בגלל זה להתיר בלי הערמה ויעבור על איסור דרבנן, ודן המ"ב האם גם בזמננו יש דין ת"ח לעניין זה.

יש אופן מסוים שבקרקע חוששים יותר לבונה וסותר מאשר בכלים, כגון, סכין שתחוב בכותל של עץ מבעו"י, אסור להוציאו בשבת, כיוון שהוא דבר מחובר, וחוששים שמא ע"י הוצאת הסכין הנקב יתרחב, ויהיה בעשיית הנקב משום בונה, ואם תחוב הסכין בספסל או בכל דבר תלוש, מותר להוציאו, כיוון שכזה בונה לא שייך בכלים, וגם בכותל המחובר לקרקע שאסור לו להוציאו, זה הכל כשלא הכניס והוציא את הסכין מבעו"י, אבל אם הכניס והוציא את הסכין מבעו"י, מותר לו להוציאו, כיוון שהנקב כבר הורחב, ואין בזה פס"ר.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. גרשון יעקובוביץ הגב

    בס"ד

    שלום לרב הגאון בוצינא קדישא נרו יאיר,
    הקשבתי להסבר אודות שליפת סכין תחוב בשבת קודש ולרבות שיטתו של הרמ"א.
    אם הבנתי נכון אז מי שתחב ושלף סכין מבעוד יום מותר ואפילו בכותל וממילא אין חשש לקודח שהוא תולדת בונה.

    ורציתי לשאול אותו האם אין ניתן לדמות כל חתיכה וחתיכה במשחק ה "לגו" למעין סכין שתחבו אותה מבעוד יום ואף כמה וכמה פעמים במשך ימות השבוע?

    אני מניח שיש גם דמיון להשוות עם חבית של מוסתקי ושאין בכך בניין גמור מלכתחילה ולפיכך האם אפשר להתיר את משחק הלגו בשבת לכתחילה ומבלי לחשוש לדעת המחמירים? (כמובן לא משחק לגו חדש, אלא ישן שכבר תחבו את כל חלקיו הלוך ושוב)

    כל הברכות,
    גרשון יעקובוביץ.

פוסטים נוספים