אחד מאופני הבישול האסורים בשבת הוא 'הֲגָסָה', דהיינו, עירבוב תבשיל שאינו מבושל כל צורכו, הנמצא בכלי שבו התבשל, ועודו חם, ואף כשאינו עומד על גבי האש; וטעם האיסור משום שהעירבוב מסייע להשלמת הבישול. ואסור אף להוציא חלק מהתבשיל מן הסיר בעזרת כף או מצקת, כיון שבעת הכנסתן מתבצעת הגסה כלשהי בתבשיל. והגר"נ קרליץ הורה שאף תבשיל המונח בכלי שני, אם הוא חם בשיעור שהיד נכוית בו - יש בו איסור הגסה.
ואף בתבשיל המבושל כל צורכו, יש להחמיר שלא להוציא חלק ממנו בכף או במצקת בשעה שהוא עומד על גבי האש; ואם הסיר מונח על פח ('בלעך') שלא כנגד להבת האש, הורו הגר"מ פיינשטיין והגרי"ש אלישיב שאינו נחשב לענין זה כעומד על גבי האש. וּבְמַיִם - לדעת החוות יאיר יש איסור הגסה, אולם האבני נזר כתב בשם הגאון רבי יהושע מקוטנא שאין בהם איסור הגסה, וכן הגר"מ פיינשטיין, הגרי"ש אלישיב והגר"נ קרליץ.
[מקורות: שו"ע שיח, יח, ומשנ"ב קיג, קיד ו־קיז; ביאורים ומוספים 'דרשו', 116]