האם מותר לגבאי לקרוא בשבת ברשימת העולים לתורה?

הדף היומי בהלכה ד' אייר- סימן ש"ז סעיף י"ב- עד סעיף ט"ו

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לקרוא דפי חשבונות בשבת?

באיזה אופן מותר לקרוא מתוך דף של 'רשימת אורחים' שהזמין לשבת? ומה הדין כאשר הגיע לאדם מכתב בשבת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"ז סעיף י"ב  - סעיף י"ד במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם שערך רשימה של אורחים שהוא הזמין לסעודה, ורשימה של המנות שהכין להם, אסור לקרוא בזה בשבת,

ויש בזה שני סיבות:

א. שמא יראה שהכמות של האורחים שהוא הזמין היא מרובה מכמות המנות שהזמין, ואז ירצה למחוק חלק מהאורחים מהרשימה כדי שהשמש לא יזמין אותם, ולכן גזרו חז"ל בזה שאסור.

ב. גזירה משום 'שטרי הדיוטות', דהיינו שטרי חובות וחשבונות, שאסור לקרוא בהם גזירה משום 'ממצוא חפצך', וכן שמא ימחוק, וחז"ל אסרו גם לקרוא באיגרת שלום שנשלחה לאדם, גזירה משום שטרי הדיוטות, ואפילו שהרשימה מונחת ע"ג כותל גבוה ואין חשש שמא ימחוק, בכ"א אסרו זאת משום הסיבה השנייה, דהיינו משום 'שטרי הדיוטות', אא"כ הרשימה חקוקה בכותל שאז אין את שני החששות, אין שמא ימחוק שהרי קשה למחוק חקיקה, ועוד שחקיקה בכותל לא מיחלף בשטרי הדיוטות.

המשנה ברורה מביא נידון, האם מותר ל'שמש' האחראי על כל ההזמנה לקרוא באתה רשימה, שהרי אצלו לא שייך שמא ימחוק כי הוא לא בר סמכא למחוק, אבל גזירה משום שטרי הדיוטות שייכת אצלו, אבל בסעודת מצוה שאין בה את החשש של שטרי הדיוטות כי אין כאן את העניין של 'ממצוא חפצך' שהרי זה חפצי שמים, א"כ לכאורה מותר לשמש לקרוא מהרשימה, אם כי מביא המשנה ברורה מהשע"ת, שמותר לשמש לקרוא גם בסעודת הרשות, כי חז"ל לא גזרו על שמש בכלל משום מעשה ד'קמצא ובר קמצא'.

בטבלה ופנקס לא יועיל חקיקה כי זה מיחלף בשטרי הדיוטות.

אסור לקרוא בשבת בשטרי חובות או חשבונות, ומבאר המשנה ברורה שני טעמים בזה, י"א משום ממצוא חפצך שמתעסק בצרכי חול, וי"א גזירה שמא ימחוק, ואומר השו"ע שאסור לקרוא איגרות של שאילת שלום משום דמיחלף בשטרי הדיוטות, ואסור אפילו לעיין בהם בלי לקרוא.

הגיע לאדם איגרת בשבת, מותר לו לקרוא בה אם לא יודע מה כתוב בה, ובתנאי שיעיין בה בלבד ולא יקרא בפיו, וההיתר בזה בנוי על ב' היתרים:

א. אולי יש באיגרת דבר שהוא צורך הגוף.

ב. הוא רק קורא בעיניו ולא מוציא בפיו, ומצרפים את ב' הסברות האלו ומתירים לו לקרוא בה בשבת.

אם האיגרת הגיעה מחוץ לתחום, לא יגע בה כי זה מוקצה, ומביא המשנה ברורה שהאחרונים חולקים בזה על השו"ע וסוברים שאין זה נחשב למוקצה, אא"כ זה מוקצה מחמת חסרון כיס.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים