האם מותר לברך אשר יצר בין הנטילה לברכת על נטילת ידיים?

ט' תשרי- קס"ה א' - ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מספר אנשים יכולים ליטול ידיים ביחד באותם המים?
נטל ידיו ונגע בו אדם שאין ידיו נטולות האם צריך ליטול שוב?
נטל ידו אחת ונגע בה בשנייה האם צריך ליטול שנית?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קס"ה סעיף א' [בחלקו השני]

– דין העושה צרכיו ורוצה לאכול –

אדם שעשה צרכיו קודם הסעודה כיצד ינהג עם ברכת אשר יצר? | ישבו לסעודה ויש ביניהם אדם חשוב במה ראוי לכבדו?

אדם שנפנה לעשיית צרכיו ואח"כ יושב לאכול סעודה, צריך ליטול את ידיו מחמת נקיות ומחמת נט"י לסעודה, א"כ נוטל את ידיו ועולה לו גם לנקיות וגם לנט"י לסעודה, אבל הוא בבעיה, כי אם יברך ענט"י ואח"כ אשר יצר, יוצא שברכת אש"י מפסיקה בין ברכת ענט"י לבין ברכת המוציא, ואם יברך אש"י ואח"כ ענט"י זה גם בעיה, כי מפסיק בין הנטילה לבין ברכת ענט"י, וכן אם ימתין מלברך אש"י עד לאחר המוציא, אינו ראוי, שהרי אש"י חלה עליו קודם, ולכן העצה המובחרת ביותר היא, שירחץ את ידיו ולא יטלם, דהיינו שלא יטול נטילה שעולה לנט"י, ויברך אש"י, ואח"כ יטול נטילה גמורה ויברך ענט"י.

אדם שלא יכול לעשות עצה זו, כגון שיש לו רביעית מים בצמצום, מבואר במ"ב שבדיעבד יטול ידיו פעם אחת נטילה גמורה, יברך ענט"י ואח"כ אש"י, כי מכיון שהוא צריך לנקות את ידיו שיהיו נקיות לאכילה, אז האש"י לא נחשב להפסק.

השו"ע מביא עצה נוספת, שהרי למדנו שנטילת ידיים מורכבת מב' שפיכות, בפעם הראשונה שופכים מים על היד והיד נטהרת אבל המים שע"ג היד נטמאו, כי היד הטמאה טימאה את המים, לכן צריך שפיכה שנייה שמטהרת את הידיים מהמים הראשונים הטמאים, וממילא העצה היא, שיטול ידיו ב' פעמים, והשפיכה הראשונה לא עולה לו לנט"י אלא עולה לו לנקיות, ויברך אש"י, ואח"כ ישפוך פעם שנייה ויברך ענט"י.

סעיף ג'
אנשים שיושבים לסעודה ורוצים ליטול ידיים, ויש ביניהם אדם חשוב ורוצים לכבדו, מה הוא הכבוד הגדול לכבדו , האם ליטול ידיים ראשון, או ליטול ידיים אחרון, מצד אחד הכבוד הגדול הוא שיטול ידיו ראשון, מצד שני אם יטול ידיו ראשון יצטרך להמתין ויש כאן הפסק בין הנט"י לסעודה, ולכן עדיף לכבדו שיטול אחרון ולא יהיה אצלו הפסק גדול, מבואר במ"ב, שאם כל אחד נוטל ידיים ומתחיל לאכול, ודאי שהכבוד הגדול הוא שיטול ראשון ויאכל, אבל אם כולם ממתינים אחד לשני, עלול להיווצר מצב של הפסק, ולכן עדיף לכבדו שיטול אחרון כדי שיהיה לו הפסק פחות.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. צבי זילברשטיין הגב

    יש"כ
    תודה על השיעורים אני ב"ה נעזר בהם!! הכל בטוב טעם בנעימות ובספה קלה
    אבקש בקשה ליעול אם אפשר להשאיר ביקוצר למעבר לשיעור הבא בלי צורך לחזור לתפריט
    אני בס"ד מוסר שעור במ"ב ופעמים רבות נעזר בשיעורו של הרב זילברשטיין לחזר ולליבון השיעור כך שאני שומע כמה שיעורים ביחד ולכן לי זה נצרך
    תודה ותברכו הכל פועלכם

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן