האם מותר לברור פסולת עם חלק מהתערובת?

הדף היומי בהלכה - סימן שי"ט סעיף ט"ו - סעיף ט"ז

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סינון מים שיש בהם תולעים

מדוע אין איסור לתת ביצה במסננת שמסננן בה חרדל? ומהם החששות שעורר המ"ב לעניין סינון מים ע"י בגד? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ט סעיף ט"ו - סעיף ו' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

כתב השו"ע 'מסננת שנתן בה חרדל לסננו מותר ליתן בה ביצה אע"פ שהחלמון יורד למטה עם החרדל והחלבון נשאר למעלה', מבאר המ"ב, שהחלבון שנשאר למעלה לא עומד לאכילה, והיה ס"ד שהחלמון שיורד למטה נברר מתוך הפסולת, קמ"ל שזה לא נחשב לבורר, כיוון שגם החלמון שיורד למטה לא עומד לאכילה אלא רק לייפות את מראה החרדל, ובאמת אם רוצה את החלמון לאכילה, יש בזה בורר, ויש מקילין בזה, ונכון להחמיר.

אדם שיש לו מים שיש בהם תולעים, ורוצה לברור את התולעים ע"י שיניח סודר וישתה את המים דרך הסודר, מותר, כיוון שעושה זאת בשעת שתייה, ובמ"ב מעורר, שלכאורה יש בזה בעיה של כיבוס הסודר שהרי 'שרייתו זהו כיבוסו', ואומר המ"ב, שכיוון שמדובר בסודר נקי, אין בזה בעיה, ולשיטות לעיל בסי' ש"ב ס"ט הסוברות שגם בבגד נקי יש משום שרייתו זהו כיבוסו, באמת ראוי להחמיר, והא"ר מקל בזה כאן גם לשיטות האלו כיוון שמדובר במים מועטים, והשעה"צ לא מרוצה מהביאור הזה, ועוד מעורר השעה"צ למה לא נחשוש שמא יסחוט? ואומר, שכיוון שמדובר במים מועטים אין בזה חשש.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים