האם מותר לברור בגד לפני יציאה לדרך?

הדף היומי בהלכה - סימן שי"ט סעיף ב'- סעיף ג' "אבל כל שהוא מין אחד"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



תפוחים חמוצים ומתוקים המעורבים יחד, יש בהם איסור בורר?

האם שייך בורר במין אחד שיש בו חלק רוצה ויש בו חלק שלא רוצה? מה הדין בבשר צלי ובשר מבושל? ומה לעניין שני סוגי עופות? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ט סעיף ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

בכדי שיהיה מותר לברור בשבת צריך שיתקיימו ג' תנאי היתר, אוכל, ביד, ומיד, דהיינו, שיברור את האוכל ולא את הפסולת, שיברור ביד ולא בכלי, ושיברור לצורך מיידי ולא לזמן מאוחר יותר, ואם התקיימו ב' תנאי ההיתר מתוך הג', אסור לברור בשבת ואם ברר אוכל מתוך פסולת וברר ביד ולא בכלי, וחסר לו את התנאי השלישי וברר לצורך זמן מאוחר יותר, חייב חטאת.

שייך בורר גם בשני מינים הראויים לאכילה, אלא שרוצה עכשיו מין אחד, ולכן אותו המין שרוצה עכשיו נחשב כאוכל, והמין השני שלא רוצה אותו כרגע נחשב כפסולת, ונפק"מ, באופן שצריך להוציא מהתערובת את המין שהוא רוצה עכשיו, שאם יוציא את המין שלא רוצה עכשיו, נחשב שהוציא את הפסולת מתוך האוכל, ומביא הבה"ל שיש חולקים וסוברים, שבורר שייך רק באוכל ופסולת ולא בשני מינים הראויים.

הרמ"א מגביל את העניין ואומר, שבאמת בשני מיני מאכלים (או בשני מינים סתם ולאו דווקא במאכלים כגון בגדים וכלים) אמנם כל זה שייך בשני מינים שהמין שלא רוצה נחשב כפסולת, אבל מין אחד שיש בו חלק אחד שהוא רוצה וחלק שלא רוצה, גם החלק שהוא לא רוצה לא מוגדר כפסולת, לכן אומר הרמ"א, שכשיש מין אחד של דגים של חתיכות גדולות וחתיכות קטנות, ורוצה כעת רק את הגדולות, מותר להוציא את הגדולות ולא נחשב כבורר כי הכל מין אחד, ורק כאשר מדובר בשני מיני דגים שייך בורר ביחס למין האחר שלא רוצה, אבל כאשר מדובר במין אחד, גדול וקטן לא הופך אותו לשני מינים, ואע"פ שלא רוצה את הקטנים, מותר לו להוציא את הקטנים ולא נחשב כמו שהוציא את הפסולת.

המ"ב דן בכמה דוגמאות של שני מינים, ואומר שבשר צלי ובשר מבושל זה מוגדר כשני מינים, ואם רוצה את המבושל עכשיו ואת הצלי לאחר זמן, אסור לו להוציא את הצלי, כיוון שנחשב כמוציא את הפסולת, וכן שני מיני עופות מוגדר כשני מינים, ותפוחים חמוצים ומתוקים המ"ב מביא להסתפק בעניין האם זה שני מינים, או שהכל מין תפוחים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים