יום רביעי י"ח בכסלו תשע"ח
האם מותר לבדוק פרי מִתולעים לאור הנר?
כפי שלמדנו אתמול, כל פעולה הכרוכה בראייה, ודורשת הבחנה והבטה מרוכזת, אסור לעשותה שבת לאור הנר, מחשש שיעשו מלאכה לשם הטבת אור הנר. וראה תקציר לאתמול בנוגע לנרות שבזמננו, ולתאורת החשמל. ודוגמה לדבר: כלים ובגדים הדומים זה לזה, ורוצה להבחין ביניהם – אסור לעשות זאת לאור הנר. ומאכל הטעון בדיקה מחרקים או תולעים, אסור לבודקו לאור הנר; אך אם מדובר במאכל שאינו מוחזק בהימצאות חרקים ותולעים, ואינו טעון אלא הצצה קלה לוודא שהוא נקי – מותר לעשות זאת לאור הנר. וכן מותר לקרוא לאור הנר דבר ששגור בפה, כגון תפילה ופיוטים שונים, או משניות וקטעי גמרא שחזר עליהן מספר פעמים. [שו"ע ערה, ט-יא, משנ"ב יח, וביה"ל ד"ה כל; ביאורים ומוספים דרשו, 32; וראה משנ"ב יט]
איסור הקריאה לאור הנר – במעגל השנה
בליל יום הכיפורים מותר להתפלל לאור הנר, כיון שאימת היום מוטלת על האדם, ולא יבוא לעשות מלאכה בהיסח הדעת. ויש אומרים שמשום אימת הדין מותר גם ללמוד ביום הכיפורים לאור הנר, וכן להתפלל וללמוד לאור הנר בלילות ראש השנה, שגם בהם אימת הדין מוטלת על האדם; ויש שמפקפק בדבריהם. ובליל פסח שחל בשבת – מותר לקרוא לאור הנר בהגדה של פסח, ואף את הפיוטים שלאחריה, כיון שההגדה והפיוטים שגורים ולוּ במעט אף בפי פשוטי העם (ראה לעיל); ומי שאין ההגדה שגורה בפיו, לא יקראנה לאור הנר; אך אם אין לו אפשרות אחרת, ואין במחיצתו מי שישמש עבורו כ'שומֵר' – יתכן שרשאי לקרוא את ההגדה, כיון שמצות קריאתה, שעיקרהּ מן התורה, דוחה את איסור הקריאה לאור הנר. [שו"ע ערה, ומשנ"ב יז; ביאורים ומוספים דרשו, 26 ו־29]
איזו נוּרה צריך להתקין בחדר האמבטיה?
נרות השבת, ואף אלו שלא בֵּרכו עליהם אלא שהודלקו בחדרי הבית לכבוד שבת – צריך לנהוג בהם כבוד; למעֵט נר הדולק בבית הכסא. ולכן אין להניח כנגד הנרות דבַר טינוף; ואם צריך לחַתֵּל תינוק לאור הנר, יחצוץ בגופו בין הנרות לתינוק. וכן יש להקפיד שהקטנים לא יעמדו בגילוי הגוף כנגד הנרות. ובהקשר זה, הביאו הפוסקים את דברי הגמרא שעמידה בגילוי הגוף – לפחות אצל גָדוֹל – מול נרות, אף בימות החול, עשויה לגרום למחלת הנפילה (= אֶפִּילֶפְּסְיָה). ויש שהסתפק בנוגע לנורת 'ליבון' שיש בה חוט לוהט, אם נחשבת כנר לעניָן זה; אך בנוגע לנורות אחרות (פְלוּאוֹרֶסְצֶנְט, לֶד), דעתו כי אינן נחשבות כנר לענין זה, ולכן אין כל חשש בגילוי הגוף בחדר האמבטיה שבו מותקנות נורות אלו. [שו"ע ערה, ומשנ"ב כו-כז; ביאורים ומוספים דרשו, 36-37]