האם מותר לאכול פירות לפני תפילת מנחה?

הדף היומי בהלכה כ"ד בסיון מסימן רל"ב אמצע סעיף ב' 'וי"א' עד סימן רל"ג

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רל"ב סעיף ב' [בחלקו האחרון]

- דברים האסורים לעשות בשעת המנחה -

סעודה האסורה קודם מנחה, באיזו סעודה מדובר? | סעודת שבת ויו"ט נקראות "סעודה גדולה"? | מדוע היום אין חשש שימשך בסעודה? | האם צפירה של שבת מועילה להתיר לאדם לאכול קודם מנחה? | אכילת פירות קודם מנחה

סעיף זה עוסק בדברים שאסור לעשות סמוך לזמן תפילת מנחה, מבואר במשנה בפרק ראשון של מסכת שבת, שאסור להסתפר, להיכנס למרחץ, או לבורסקי, או לדין, או להתחיל סעודה קודם המנחה, שמא יתבטל מתפילת המנחה, ונחלקו השו"ע והרמ"א באיזה סעודה מדובר, לשו"ע אפילו בסעודה קטנה, לרמ"א רק בסעודה גדולה כגון סעודת ברית מילה או סעודת נישואין, אבל סעודה קטנה מותר, וכן סעודת שבת ויו"ט נחשבות כסעודה קטנה לרמ"א, אבל סעודה גדולה סמוך לזמן מנחה גדולה, או סעודה קטנה סמוך לזמן מנחה קטנה לכ"ע אסור.

יש שיטות המקילות יותר, וסוברות שגם סעודה גדולה סמוך לזמן מנחה גדולה מותר, וסעודה קטנה סמוך לזמן מנחה קטנה, מותרת, ולהלכה אומר הרמ"א שאנו פוסקים כשיטות הללו, כיוון שהיום נוהגים שיש שמש שקורא לכולם לבוא לבהכנ"ס, וממילא אין חשש שיתבטל מהתפילה, וה"ה למרחץ, יש מרחץ גדול ויש מרחץ קטן, מרחץ גדול זה מרחץ לחוף את ראשו ולהשתטף בחמין וצונן, ולהזיע, ומרחץ קטן זה רק להזיע, ולכן סמוך למנחה גדולה מותר להיכנס למרחץ גדול, וסמוך למנחה קטנה מותר להיכנס למרחץ קטן, והמ"ב מביא, שבערב שבת מותר אפילו להיכנס למרחץ גדול כי יש תזכורת מהשמש.

היום שאין לנו שמש, מובא בהערה של מ"ב דרשו שהצפירה המבשרת על כניסת השבת היא כמו קריאת השמש, וכן מי שיש לו זמן קבוע להתפלל אומר האגרות משה וכן הגרש"ז אוייערבך, זה כמו קריאת השמש, ולכן, מותר סעודה גדולה סמוך למנחה גדולה, וסעודה קטנה סמוך לזמן מנחה קטנה.

סעיף ג'

כל מה שאסור לאכול סעודה קטנה זה רק כאשר קובע לסעודה, אבל אכילת פירות מותרת, וכן פת כביצה מותר לאכול, כי אין זה דרך קבע.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים