יום חמישי כ"ט תשרי תשע"ח
באיזה מקרה אסור להתפלל מנחה בבית הכנסת?
מי שהגיע לבית הכנסת בערב שבת לאחר שהציבור כבר קיבל את השבת, והוא עצמו טרם התפלל מנחה – יתפלל מנחה מחוץ לבית הכנסת, כיון שזו תפילה של חול, ואין זה ראוי לנהוג מנהג חוֹל במעמד ציבור שכבר קיבלו את השבת. ויש שהורה כי אף בפרוזדור בית הכנסת לא יתפלל, אולם בעזרת הנשים, אם אין שם אנשים המצטרפים לתפילת הציבור שבבית הכנסת – ניתן להתפלל מנחה. ואם יש בבית הכנסת מניָן מוקדם לתפילת ערבית, לא ימתין לעניית 'בָּרכו' בטרם יתפלל מנחה, כיון שבענייתו הוא מקבל עליו את השבת, ושוב אינו יכול להתפלל מנחה; אולם אם שמע באקראי שאומרים בָּרכו, ואין כוונתו לקבל בכך את השבת – אין זה נחשב כקבלת שבת. [שו"ע רסג, טו, ומשנ"ב נט; ביאורים ומוספים דרשו, 60-61]
האם מותר לאב שקיבל שבת לבקש מבנו שיעשה עבורו מלאכה?
מי שקיבל שבת לפני השקיעה, רשאי לבקש מאדם שטרם קיבל שבת לעשות עבורו מלאכה האסורה בשבת, כיון שלחבֵרו מותר לעשותהּ. וכן במוצאי שבת, מותר למי שטרם הבדיל לבקש מאדם שהבדיל לעשות עבורו מלאכה. ואף שאסור לדבר בשבת על דברים שאסור לעשותם בחול, כיון שאומר זאת למי שרשאי לעשות מלאכה זו, אינו נחשב למדבר על מלאכה האסורה. ולאב אסור אף באופנים אלה לצוות לבנו שיעשה מלאכה – משום איסור 'שביתת בנו'; ויש אומרים עוד, שאב המקבל את השבת, 'נגררים' בני ביתו אחריו ואסור להם לעשות מלאכה אף לעצמם. ומי שמחמיר במוצאי שבת כשיטת רבנו תם, יתכן שאסור לו לבקש מאחֵר שיעשה עבורו מלאכה לפני צאת הכוכבים דרבנו תם. [שו"ע רסג, יז, ומשנ"ב סד ו־סז; ביאורים ומוספים דרשו, 63-65]
מי שאמר 'ברוך המבדיל' באמצע סעודה שלישית – האם רשאי להמשיך ולאכול?
מי שהבדיל באמירת 'אתה חוננתנו' בתפילת ערבית של מוצאי שבת, או באמירת "ברוך המבדיל בין קודש לחול" – מותר במלאכה אף בטרם שהבדיל על הכוס. ויתֵרה מזו, אף מי שאמר כן באמצע סעודה שלישית – מותר בעשיית מלאכה; וכל עוד לא בֵּרך ברכת המזון, לא חלה עליו חובת הבדלה על הכוס, ורשאי להמשיך ולאכול. אולם, יתכן שאינו רשאי לומר 'רצה' בברכת המזון שלאחר מכן, שהרי כבר הבדיל, וכיצד יאמר תפילה זו שנאמר בה "ביום השבת הזה"? ומספק אין לאומרו, אך עדיף לצאת ידי חובה בשמיעת ברכת 'בונה ירושלים' מאחֵר שטרם הבדיל ואומר רצה. ואם התפלל ערבית באמצע סעודה שלישית – בודאי אינו רשאי לומר רצה בברכת המזון. [שו"ע רסג, ומשנ"ב סו-סז; ביאורים ומוספעם דרשו, 66-68]