האם מברכים ברכה על ריח טוב של לחם חם?

כ"ח אדר ב'- רט"ז י"ב - י"ד

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רט"ז סעיף י"ב

- דיני ברכת הריח -

שיברך על הריח עובר לעשייתו | האם אפשר לברך לאחר שכלה הריח? | מהו הזמן המדויק שמברכים על "מוגמר"? | מה מברך על "מוגמר"? | הניח מוגמר רק כדי לבטל ריח רע, האם מברך עליו? | האם מברכים ברכת הריח על אתרוג? | האם יש ברכה על ריח טוב של לחם חם?

מברכים על הריח קודם שמריח, דהיינו, עובר לעשייתן, ובדיעבד אפשר לברך יחד עם הנאת הריח, אבל בשום פנים א"א לברך לאחר שכלה הריח.

השו"ע עוסק בעניין מוגמר, והוא בשמים שמניחים ע"ג גחלים כדי שהעשן היוצא מן הבשמים יפיץ ריח טוב, לכתחילה עדיף לברך עליו אחרי שעלה העשן קודם שנהנה מהריח שאז זה סמוך להנאתן, ומדגיש השו"ע, שלא יברך קודם שעלה העשן, כי זה מופלג מההנאה, ובדיעבד עלתה לו הברכה.

סעיף י"ג

מברך עליהם את ברכת הבשמים שהניח בהם, והחידוש הוא, שהייתי חושב שמכיוון שהריח הטוב יוצא לאחר שהבשמים כלו מהעולם ולא שייך לברך כלל, קמ"ל שאעפ"כ מברך עליהם כברכת הבשמים שהניח בהם.

אם שם מוגמר רק כדי לבטל ריח רע, לא מברך עליו.

סעיף י"ד

המריח אתרוג של מצווה, מברך עליו וכמו שמברכים על כל פירות שיש בהם ריח טוב, וי"א שלא מברך, כיוון שעיקרו של האתרוג הוא למצווה ולא לריח, ונכון שלא להריח בו כדי לא להיכנס לספק.

י"א שהמריח בפת חם, יברך "שנתן ריח טוב בפת" וי"א שלא מברך עליו כיוון שזה לא ריח מספיק חשוב כמו של פירות, ואם מריח ריח של פת לא יברך עליו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים