האם יתכן איסור 'אוהל' בכיסוי כלי?

הדף היומי בהלכה ז' בתמוז - סימן שט"ו סעיף י"ב - סוף הסימן

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



תליית פרוכת בשבת

באלו אופנים מותר בשבת לפרוס בגד ע"ג חבית? איך מותר להניח קדירה ע"ג כירה והרי עי"ז נוצר אוהל? מגירה שהיא תחת השולחן ויצאה ממקומה האם מותר להחזירה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ו סעיף י"ב – סעיף י"ג במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

הנוטה פרוכת וכיוצא בה, צריך להיזהר שלא יעשה אוהל בשעה שנוטה, ומבאר המ"ב, שהדרך היא בשעה שפורסים את הפרוכת, שנוצר שם אוהל בשיעור של טפח, ובזה צריך להיזהר, ולכן, אם היא פרוכת גדולה, תולים אותה שני בני אדם, כי אדם אחד לא יכול להיזהר שלא ייווצר אוהל במהלך פריסת הפרוכת, אבל שניים יכולים להיזהר, ואם מדובר בכילה שיש לה גג, זה חמור יותר ואפילו עשרה בני אדם לא פותחים את אותה כילה, כיוון שבהכרח שהם יעשו שם אוהל, כיון שא"א שהיא לא תגבה מעל הארץ מעט ותעשה אוהל עראי, ומבאר המ"ב, שאע"פ שהם רוצים להתעסק רק עם הקצוות של הכילה, בכ"ז א"א שמרכז הכילה לא יוגבה מעל הארץ טפח, ואז הם יוצרים שם אוהל, ומוסיף המ"ב, שמדובר אפילו באופן כזה שתלויים חוטים בפרוכת או בכילה, וכמו שלמדנו לעיל בסעיף י' שבאופן כזה מוצר לפרוס טלית כזאת בשבת, אפ"ה בפרוכת וכילה כיוון שנוצר אוהל טפח, צריך להיזהר שלא ייווצר אוהל טפח.

אסור לפרוס בגד על פני חבית, כיוון שבפריסה זו הוא יוצר אוהל, שהרי הדפנות של החבית הם המחיצות, והבגד שהוא פורס ע"ג החבית מלמעלה היא הגג של האוהל, וממילא הוא יוצר כאן אוהל, והמ"ב מקשה, אם נאמר כך, א"כ איך מותר להושיב קדירה ע"ג כירה בשבת, והרי הוא יוצר אוהל בכך שהוא סותם את נקב הכירה מלמעלה ע"י הקדירה וממילא הדפנות של הכירה הם המחיצות, והקדירה מלמעלה היא הגג? ומבאר המ"ב שבאמת אה"נ ויש בזה בעיה של אוהל, ומה שהדבר מותר הוא כיוון שבדרך כלל הכירה היא קטנה, אבל החבית המדוברת בסעיף שלנו היא חבית גדולה, וזה נראה יותר כמו אוהל, ומוסיף המ"ב עוד, שלכן אם החבית או הכירה לא גדולים, מותר לכסות אותה מלמעלה בקדירה אחרת ואין חשש אוהל, כיוון שהמחיצות כבר עשויות, אבל אם לוקח את הכירה למקום אחר ושם מעמיד ע"ג את הקדירה, נחשב הדבר כמו שהוא עושה כאן מחיצות חדשות, ואז גם אם מדובר בכלי שאינו גדול, אסור לסגור אותו מלמעלה בקדירה או בסדין, דכיוון שהוא נוטל את הכלי למקום אחר, באותו מקום לא היו מחיצות בער"ש, ונחשב הדבר שהוא יוצר עכשיו מחיצות, וממילא אסור לסגור אותם בסדין או קדירה.

בשני אופנים מותר לכסות את החבית בסדין, אופן א' כשלא מכסה את כל פי החבית אלא משאיר קצת. אופן ב' כשהחלל בין המשקה לבין פי החבית והסדין הוא פחות מטפח שאז אין חשש לעשיית אוהל, ומביא המ"ב דעת הראב"ד והרשב"א, שאין בכיסוי כלים משום אוהל, ובשעת הדחק אפשר לסמוך על הראשונים שמותר לכסות גם כלי גדול וגם כלי קטן שהוא מוליך אותו למקום אחר ואין בעיה של אוהל.

מגירה שהיתה קבועה מתחת השולחן אסור להחזיר אותה בחזרה כיוון שהוא יוצר אוהל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים