היום נלמד: קדושת בית הכנסת במקומות ארעיים
יום חמישי כ"א אב תשע"ו
איזו קדושה חלה על מקום המושכר לבית כנסת?
חובה להקים בית כנסת בכל ישוב שדרים בו עשרה מישראל. ואם אין אפשרות לבנות בית כנסת, חובה לשכור מקום לכך. והמקום המושכר לבית הכנסת - יש אומרים שלא חלה עליו קדושה, כיון שהוא מושכר למשך זמן קצוב, והרשות ביד בעליו שלא להמשיך ולהשכירו לבית הכנסת בתום ימי השכירות; ויש חולקים, ויש להחמיר כדעתם. ולכל הדעות אין לנהוג בזיון במקום המושכר, ואף לאחר סיום השכירות. [סעיף ב, ס"ק ד, וביה"ל ד"ה השוכרים; ביאורים ומוספים דרשו, 3-4]
האם חלה קדושה על פרוזדור בית הכנסת?
עזרת נשים - נחלקו הפוסקים אם היא קדוֹשה כבית הכנסת; ויש שהסתפק בדבר. ואם היא בנויה בחלל בית הכנסת ואין מחיצותיה מגיעות עד התקרה - יתכן שלכל הדעות נחשבת כבית הכנסת. ופרוזדור בית הכנסת - אם הוא משמש בקביעות לתפילת הציבור - חלה עליו קדושה. ויתכן כי אף אם הוא משמש לתפילה רק לפרקים, מחמת חוסר מקום בבית הכנסת, חלה עליו קדושה. [ס"ק ג; ביאורים ומוספים דרשו, 1]
האם יש קדושת בית הכנסת ב'אהל' שעל קברי צדיקים?
מקום שמתפללים בו הציבור לעתים רחוקות בהתאסף ציבור גדול, כגון חצר בית הכנסת, או אולם ענק - לא חלה עליהם כל קדושה, אם משום שהמקום אינו מיועד לתפילה כלל, ואם משום שהוא מיועד גם לצרכים אחרים. וכן 'אהל' הבנוי מעל לקברו של צדיק - הגם ששופכים בו שיח ותחנונים בקביעות, לא חלה עליו קדושת בית הכנסת, כיון שהוא מיועד בעיקרו לכבוד הצדיק, ולא לתפילה בציבור. [סעיף א וס"ק א-ב; ביאורים ומוספים דרשו, 2]