האם יש איסור בישול ב'קֶטְשׁוֹפְּ'?

הדף היומי בהלכה - סימן שי"ח סעיף ד' עד אמצע הסעיף "ואם הוא"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לחמם מים חמים שהצטננו?

מה היא הגדרת 'דבר לח שנצטנן'? תבשיל שנתבשל בכלי ראשון, האם מותר להחזירו לכלי ראשון שאינו על האש? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ח סעיף ד' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

דבר יבש המבושל כל צרכו, כ"ע לא פליגי שאין בו משום בישול ומותר לחזור ולבשל אותו בשבת, ואסור להניח אותו ע"ג האש כיוון שיש בו איסור של חזרה, אבל מותר להניח אותו לי האש, ודבר יבש שנתבשל אבל לא לגמרי, שיטת השו"ע, שאם הוא גומר את בישולו בשבת יש בזה איסור מדאורייתא, והבה"ל מביא שיש חולקים, וסוברים שכיוון שזה נתבשל כמאכל בן דרוסאי מותר מה"ת לגמור את בישולו בשבת.

דבר לח דהיינו, תבשיל שיש בו מרק, או מים חמים שנצטננו, אע"פ שהם התבשלו כל צרכם, אסור מה"ת לחזור ולחמם אותם בשבת, כי ביחס לדבר לח, החימום הוא משמעותי אצלו, וגם בזה מביא הבה"ל שיש חולקים, וסוברים שמותר לחמם אותו בשבת.

נחלקו השו"ע והרמ"א, מה נחשב ללח שנצטנן, לשו"ע, גם אם זה הצטנן ועכשיו החום שלו פחות מיד סולדת, יש בו יותר משום בישול, ולרמ"א, רק אם נצטנן לגמרי יש בו משום בישול, אבל אם הוא עדיין חם אפילו במקצת, אין בו משום בישול.

המ"ב מביא נידון, האם דבר כזה שהתבשל בע"ש בכלי ראשון, מותר לחזור ולהניח אותו בכלי ראשון שלא על האש, כי יתכן שכיוון שהוא לא התבשל על האש ממש אלא רק בכלי ראשון, שייך בו עדיין משום בישול, שהרי לא נתבשל כ"כ טוב, וממילא יש חשש שמא הכלי ראשון יבשל בו איזה דבר שלא היה מבושל בו קודם.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים