עירבוב תבשיל וכיסויו בשבת
* תבשיל שאינו מבושל לחלוטין, ונמצא ב'כלי ראשון', בין על גבי האש ובין שלא על גבי האש, והוא חם במידה ש'היד סולדת בו' – אסור מדאורייתא לערבבו, כיון שהערבוב מקדם את בישולו.
* תבשיל מבושל לחלוטין – כשאינו עומד על גבי האש, מותר לערבבו, וכל שכן להוציא ממנו בכף. וכשעומד על גבי האש – יש אומרים שדינו לענין זה כתבשיל שאינו מבושל.
* תבשיל שאינו מבושל לחלוטין, ונמצא ב'כלי ראשון', בין על גבי האש ובין שלא על גבי האש, והוא חם במידה ש'היד סולדת בו' – אסור לכסותו.
מהלכות איסור בישול בשבת
* בזמן חכמינו ז"ל היה מצוי מיחם מים, שאסרו להשתמש בו בשבת, מחשש שימלאו בו מים קרים כדי למנוע נזק מהמיחם. ובדומה לכך, בזמננו, מצויים מיחמים חשמליים, שכאשר הם מתרוקנים ממימיהם בעודם פועלים, 'נשרף' גוף החימום, ולכן מקפידים על כמות מינימלית של מים, אשר תשמור על גוף החימום. ונחלקו הפוסקים אם מותר להשתמש במיחמים אלו בשבת.
* ב'תוספתא' ובגמרא מובא מקרה תיאורטי בו עוברים שבעה בני אדם באיסור מלאכה מדאורייתא, בתהליך בישול של תבשיל אחד.
מלאכת 'בורר'
* הגדרת ה'ברירה' האסורה בשבת היא – כל שאינהּ מתבצעת ב'דרך אכילה', הריהי 'דרך ברירה'. ודרך אכילה, פירושהּ: הוצאת אוכל מתוך פסולת, ביד, במטרה לאכול לאלתר.
* ברירה בכף ובמזלג – אם הם מקלים על עצם ההפרדה של האוכל מהתערובת, אסורה הברירה מדרבנן; אולם, אם משתמשים בהם רק כדי שהידים לא יתלכלכו וכדומה – נחשב הדבר כברירה ביד.
הגדרת 'לאלתר' במלאכת 'בורר'
* בהמשך לאמוּר, כל שבורר לצורך הסעודה הסמוכה, הרי זה נקרא 'לאלתר', ואף אם הסעודה אורכת מספר שעות. ואדם שאינו משתתף בסעודה רשאי לברור עבור כל הסועדים.
* בסעודה שמשתתפים בה אנשים רבים, והברירה אורכת זמן רב – יש אומרים שמותר להתחיל את הברירה זמן רב לפני הסעודה; ויש אומרים שאין היתר אלא בתוך מחצית השעה הסמוכה לסעודה.
* היוצא מביתו למקום אחר ורוצה לברור דבר מה כדי ליטלו עמו ולהשתמש בו במקום היעד – רבים מהפוסקים כתבו שהדבר אסור, כיון שהשימוש בחפץ אינו מיידי, ויש שהתיר זאת.
'בורר' בשני מינים שאין בהם פסולת
* איסור מלאכת 'בורר', אינו רק בהפרדת אוכל ופסולת, אלא גם בהפרדת שני מיני מאכלים זה מזה, דהיינו שאסור להפרידם בכלי אף כאשר חפץ לאכול את שניהם לאלתר.
* שני מיני מאכלים, שחפץ לאכול מין אחד בתחילת הסעודה, ואת האחר בסוף הסעודה – נחלקו הפוסקים אם המין האחר נחשב כפסולת לגבי המין שחפץ לאוכלו תחילה.
* איסור מלאכת 'בורר' קיים בכל תערובת של שני מינים, כגון כלים ובגדים; והיינו, שאסור למיינם אלא ביד, ובמטרה להשתמש בהם לאלתר; ואם חפץ להשתמש רק באחד מהם – יוציא בידו את זה שחפץ להשתמש בו.
* הסרת שכבה של מאכלים המונחים בקערה כדי להגיע למאכל שבתחתיתהּ, או הסרת חלק מערימת בגדים כדי להגיע לבגד המונח בתחתיתהּ – יתכן שאין עליהן 'שֵׁם ברירה' כלל.