הרב צבי וינברג
"וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא" (בראשית כ"ח, י"א)
וכתב רש"י: וישם מראשותיו. עשאן כמין מרזב סביב לראשו, שירא מפני חיות רעות, התחילו מריבות זו את זו, זאת אומרת עלי יניח צדיק את ראשו, וזאת אומרת עלי יניח, מיד עשאן הקב"ה אבן אחת, וזהו שנאמר: "ויקח את האבן אשר שם מראשותיו".
ומקשים המפרשים, שאמנם הגן יעקב על עצמו ששם את האבנים מסביב לראשו, אולם גם שאר גופו היה צריך הגנה ומדוע לא שם אבנים אף סביב לגופו?
וכתב הט"ז בספרו 'דברי דוד' עה"ת, שבאמת הקיף גם את כל גופו באבנים מפני חיות, ומה שרש"י מביא דווקא מראשותיו דהיינו מסביב לראשו, משום שהיה שם חידוש שהתחילו האבנים מריבות זו עם זו, שכל אחת שהיתה סביב לראשו היתה רוצה להיות תחת ראשו ממש ונעשו אבן אחת, משא"כ האבנים שסביב גופו לא היה בזה חידוש כי הן היו רחוקות מהראש גם בתחילה ע"י הסידור של יעקב, ולכן לא הזכיר מאותו ההיקף שסביב גופו כי לא היו מריבות זו עם זו.
והענין הזה דומה לשרי המלך הקרובים לו, ונתן כבוד לאחד מהן, חבריו מתקנאים בו, אבל אותן שהן עבדיו ולא שרים אין מתקנאים באותו שר שנתן לו המלך כבוד, כן הוא באלו האבנים, אותן שהיו סביב ראשו יש להן כבוד יותר מן האבנים שסביב גופו ואין שייך קנאה אלא במי שהוא בסוג שלו, כמו שאמרו 'כלם חכם מקנא אלא בחכם כמותו', ע"כ.
(קב ונקי)
הגנת האבנים מפני החיות
איך האבנים מגינות? האם החיות לא רואות אותו ולא יטרפו אותו?