האם יוצאים ידי חובת מים אחרונים בכמה טיפות בראשי האצבעות?

ט"ז כסליו- קפ"א ב' - ו'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קפ"א סעיף ב'

– דין מים אחרונים –

שיטול ידיו מכלי טבל ידיו במים האם יצא יד"ח? לא יטלם במקום מעבר בני אדם נטילתם על עצים ואבנים האם יוצא יד"ח בנטילה במים חמים? עד היכן שיעור הנטילה? נטל כמה טיפות מה דינו? ישפיל אצבעותיו בשעת הנטילה סדר הנטילה כשמסובין כמה אנשים בסעודה מדוע לא שייך הנהגת כבוד בנטילה זו?

מים אחרונים נוטל מכלי, ואם דוחף ידיו לתוך כוס או כלי שיש בו מים לא קיים המצווה, וכן לא ישפכם ע"ג קרקע, כיון ששורה במים אלו רוח רעה, ואם יעבור שם אדם, הוא עלול להינזק, לכן יטלם מתוך כלי לתוך כלי, ויכול ליטול במקום שלא עוברים בו בני אדם.

יכול לשפוך אותם ע"ג עצים קטנים, או ע"ג אבנים קטנים, שאז המים נבלעים בתוכם ואין חשש שידרכו עליהם בני אדם, המ"ב מביא שיטה הסוברת, שרוח רעה השורה על המים אחרונים זה רק כאשר נוטלים אותם ע"ג קרקע ממש, אבל כאשר נוטלים אותם ע"ג רצפה מרוצפת, אין חשש, ואומר המ"ב, שיש להחמיר בזה ולא לסמוך על קולא זו.

 

סעיף ג'

אסור שהמים יהיו חמים בשיעור שיד סולדת בהם, כיון שאחד מן הטעמים של נטילת מים אחרונים, זה להעביר את זוהמת הידיים מהאוכל שיהיו ראויים לברכה, וכאשר יטול במים חמים, הם מבליעים את הזוהמה בתוך הידים, לכן יטול במים צוננים לכתחילה, ובדיעבד במים פושרים מותר, אבל בחמים אפילו בדיעבד לא מועיל.

 

סעיף ד'

שיעור נטילת מים אחרונים הוא עד הפרק השני של האצבעות, והטעם, כיון שעד הפרק השני של האצבעות, רגילים לגעת במאכל, ואה"נ אדם שיודע שנגע בידיו במאכל ביותר משיעור זה, יטול את ידיו גם מעל הפרק השני של האצבעות.

באגודל יטול עד הפרק הראשון, ובאצבעות עד הפרק השני ולא יותר.

המ"ב מביא, רע עלי המעשה שיש שנוטלים רק כמה טיפות על ראשי אצבעותיהם, וזה לא מספיק אלא צריך ליטול עד הפרק השני, וכל הנוטל רק בראשי אצבעותיו בכמה טיפות מים, לא יצא בזה ידי מצוות נטילת מים אחרונים.

 

סעיף ה'

צריך להשפיל ראשי אצבעותיו כדי שהזוהמה והמים ירדו ויהיו ידיו נקיות לברך בהמ"ז.

 

סעיף ו'

כשמסובים כמה אנשים בסעודה, ורוצים ליטול מים אחרונים, יש בזה סדר, המברך נוטל ידיים ראשון, אבל לא ראשון ממש, אלא כאשר יש חמישה מסובין, נוטל ידיו המברך, ואח"כ ארבעת האחרים, כדי שבינתיים יוכל המברך להתכונן לבהמ"ז, וכאשר יש יותר מחמשה מסובין, מתחילים ליטול ידיים מהקטן שבהם, כיון שלא שייך בזה דרך כבוד, לומר אחד לחבירו שינקה את ידיו מן הזוהמה.

אם יש עשרה מסובין, מתחילים מהקטן, ואח"כ לפי סדר הישיבה שלהם, וכאשר מגיעים לאדם החמישי נותנים למברך ליטול את ידיו ואח"כ ארבעת האחרונים כדי שיתכונן המברך לבהמ"ז.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן