הרב מרדכי הלוי שוורצבורד
מבואר בגמרא (דף צו.) שהשואל חפץ שלא בשביל להשתמש בו רק כדי להראות כעשיר, או כדי להשתמש שימוש שהוא פחות משוה פרוטה, הדבר ספק אם מחויב באונסין כדין שואל, ומספק אין מתחייבים אותו לשלם.
נידון מרתק מופיע בפוסקים בשואל חפץ עבור שימוש מצוה כגון ששואל ספר תורני כדי ללמוד בו, או חנוכיה כדי לקיים הדלקת נרות חנוכה וניזוקו באונס, האם חייב לשלם כדין שואל, או שמא מכיון שמבואר בגמ' מסכת ראש השנה (דף כח.) שמצוות לאו ליהנות נתנו, כלומר שקיום המצוה אינו נחשב להנאה רק שמקיים את חובתו להבורא יתברך, וכיון שכך אמר הקצות החושן (סי' ע"ב ס"ק ל"ד) שהשואל ספר ללמוד בו הרי הוא נחשב כשואל חפץ שלא להשתמש בו, ואם נאנס פטור, וכן כתב גם המחנה אפרים (הלכות שאלה סי' ג).
לעומת זאת האור שמח (פ"ז משאלה ה"ד) טוען שסיבת הפטור בשואל פרה לראות בה, כיון שאינו משתמש בה כדרך בעל הפרה לחרישה וכדומה, לכן התורה לא חייבה אותו בהפסדים שנגרמו באונס, אך השואל ספר שכל מטרתו ושימושו כדי ללמוד בו וזהו השימוש של בעל הספר, בזה אין ספק שנתחייב לגמרי בכל חיובי שואל.
עוד יש דעות בשואל ספר תורני כדי ללמוד בו שלימוד התורה כולו הנאה גמורה שנאמר פיקודי ה' ישרים משמחי לב (ולכן אסור ללמוד בתשעה באב), ולגבי מצות תלמוד תורה לא נאמר הכלל שמצוות לאו ליהנות ניתנו (נתיבות המשפט סי' ע"ב ס"ק י"ז בשם הט"ז יו"ד רכ"א).
כמו"כ גם לגבי חנוכיה להדלקת נרות חנוכה שחיובם מדרבנן, יש דעות שבמצוה דרבנן לא נאמר הכלל שמצוות לאו ליהנות ניתנו (שער אפרים סי' ל"ח הביא מחלוקת ראשונים, אך שער המלך כתב שכאשר אין הנאה נוספת מלבד קיום המצוה לכל הדעות לאו להנות ניתנו אף במצוה מדרבנן).
וכעת נבאר את הדינים היוצאים לפי האמור:
שואל רכב יוקרתי כדי להרשים
- מי שמבקש מחברו שיחנה את רכבו היוקרתי בחנייתו כדי להרשים את הבאים להיפגש עמו שירצו להשקיע אצלו כספים אינו חייב באונס כיון שאינו שואל להשתמש ברכב.
שואל עט
- חידוש נפלא נתחדש מחכמי ירושלים בשואל עט מחברו לכתוב ונשבר באונס, שאין לו חיובי שואל, כיון ששימוש קצר בעט אינו עולה פרוטה, והשואל חפץ לשימוש פחות משוה פרוטה פטור.
דיני השואל ספרי לימוד
- השואל ספרי ללמוד בו, דעת קצות החושן שפטור מאונס מכיון שלימוד הוא מצוה ואינו שימוש והנאה, ודעת האור שמח שחייב, וכן יש סוברים שתלמוד תורה נחשב הנאה, וכן אם ניזוק מחוסר זהירות שלא באונס ברור שחייב לשלם כדין שומר.
חובת השואל חנוכיה
- השואל חנוכיה או כוסיות להדלקה ונשברו באונס, לדעת קצות החושן פטור, ולדעת האור שמח חייב, ואם ניזוקו מחוסר זהירות ברור שחייב לשלם כנ"ל.
ריבית בהשאלת חנוכיה
- מי שהלוה לחברו סכום כסף ואח"כ ביקש ממנו חנוכיה בהשאלה, והלווה ואמר לו שמשאיל לו לאות הכרת הטוב על ההלוואה, יש בזה איסור ריבית ואף שמצוות לאו ליהנות ניתנו מבוא בשו"ע (סי' קס"ס ס"י) ובחכמת אדם שאף לדבר מצוה אסור לתת תמורת הלוואה.