הרה"ג מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א
מורה הוראה נאות שמחה מודיעין עילית
דף קטו משנה בן קודם לבת.
מבואר במשנה שבן קודם לבת לירושה, שכאשר יש בן ובת – הבן יורש והבת אינה יורשת כלום. כל זה מדין תורתנו הקדושה, שנצטוינו לדון בסדר נחלות על פי התורה.
ישנן מדינות שע"פ החוק הבנות ג"כ יורשות. וביארו הפוסקים, שע"פ הלכה אין זכות לבת ליטול מהירושה, כי דינא דמלכותא לא מועיל לעקור דיני ירושה.
אך בקרקעות הרשומות בטאבו א"א לרשום ע"פ חוק ולהוציא צו ירושה, רק אם הבנות יחתמו על כתב ויתור חלקן בירושה בערכאות.
דנו הפוסקים האם יש חובה על הבנות לחתום ובכך לקיים מצות ירושה כדת של תורה, או שמא אף אם אין להן חלק בירושה ולא יטלו לעצמם, אבל יש להן זכות לעכב מלחתום עד שיתנו להן אחוזים מהירושה.
דבר זה, נחלקו בו גדולי הפוסקים עד לדורנו אנו, ונבאר את השיטות בעזהשי"ת בקצרה:
בשו"ת 'רב פעלים' (חו"מ ח"ב סי' ט"ו) הביא משו"ת 'פני משה' שהגאון מהר"י בסאן סובר שאינה חייבת לחתום, ואם הבן רוצה שתחתום ישלם לה כדי שתחתום, אבל המהרי"ט חולק וסובר שחייבת לחתום בלי לדרוש תשלום, וטעמו, כיון שהבן זכה בנכסים מן הדין והמלכות מעכבת בעדו מלמכור ולסחור בנכסים, יש לה מצות השבת אבידה לחתום כדי שיוכל לסחור בנכסים.
וכתב בשם מהר"א אלפנדרי ששיעור התשלום שיכולות הבנות לדרוש, הוא כשכר שרגילים לתת על חתימה והוא כעשר אחוז, וכן הסכים הגאון רבי חיים פלאג"י לתת 10%, ועוד האריך בראיות וסברות.
בספר 'מנחת אשר' על התורה פרשת פנחס, הביא שדעת ה'בית שלמה' שאסור לבת לדרוש פיצוי עבור חתימה, ומי שמתיר לבת לדרוש תשלום זה, כתב על כך "דברים מבהילים" וכן דעת עוד כמה אחרונים שחייבת לחתום בלי תשלום ועוד האריך בביאור הצדדים.
מויתור לא מפסידים
אם בענייני ירושה דיברנו, נביא סיפור נפלא מגליון "קול ברמה" (ניסן תשע"ז):
מעשה באברך בן תורה שאביו הקנה לו את נכסיו, ולאחר מותו פרצה מריבה בין היורשים שרצו באופנים לא חוקיים להוציא ממנו חלק מהירושה. הגר"י זילברשטיין שליט"א יעץ לו שאף שהוא בודאי צודק, כדאי לו לוותר למען השלום, ובטוח שהכסף יחזור במלואו מאת הבורא עולם, והוסיף לבקש שכאשר יחזור לו הכסף יבוא לספר לו.
מספר אותו אברך ששמע לעצת הגאון שליט"א, ומיד אח"כ העלו את אשתו למשרה בכירה בתחום ההוראה בהפרש ניכר של כמה אלפי שקלים לחודש, וגם הוא התחיל להרוויח סכומים נכבדים ממקומות לא צפויים. כיום, ארבע שנים לאחר המעשה כבר הרוויח כנגד כל החלק בירושה, וממשיך לקבל עודף ותוספת מברכת הבורא.
ללמדנו שמלוותר לעולם לא מפסידים.
פעמים רבות מוותרים חלק גדול בירושה ואח"כ מקבלים הצעות שדוך לילדים עם מחותנים בעלי יכולת כספית שנותנים יותר ממה שציפו, כדאי הוא השלום לוותר ולזכות לברכת השי"ת.