האם אפשר ליצור 'בסיס לדבר האסור' באמצע שבת?

הדף היומי בהלכה ו' סיון- סימן ש"י סעיף ו' עד אמצע סעיף ז' הגה "אבל אם"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לטלטל ארנק המיועד לכסף?

מדוע אסור להניח כלי המותר בשימוש בשבת כדי שייפול לתוכו מוקצה? ומה הדין במיטה המיוחדת למעות ובבין השמשות לא היו עליה מעות, האם היא מוקצה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"י סעיף ו' – סעיף ז' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם שיש לו כלי שמותר בטלטול, אסור לו להפוך אותו בשבת לכלי שאסור בטלטול, דהיינו, אסור לו להניח את כלי ההיתר מתחת למוקצה כדי שייפול המוקצה ויכנס לתוך הכלי של ההיתר, כי כאשר המוקצה יכנס לתוך הכלי של ההיתר, כלי ההיתר יאסר בטלטול, ובזה הוא מבטל כלי מהיכנו והאיסור בזה הוא 'סותר', אבל מותר לקחת כלי של היתר ולכפות אותו ע"ג דבר מוקצה, והחידוש בזה מבאר המ"ב, היינו דלא כר' יצחק שסובר שאסור לטלטל שום כלי בשבת אלא לצורך דבר המותר לטלטלו, וכאן הוא לוקח כלי של היתר ומטלטל אותו לצורך מוקצה וקמ"ל שלא פוסקים את ר' יצחק, ובלבד שלא יגע עם הכלי של ההיתר בדבר שהוא אסור בטלטול, ואע"ג שלמדנו שמוקצה לא אסור בנגיעה? מבאר המ"ב שמדובר כאן בביצה שהיא מתנדנדת בקלות, ולכן צריך להיזהר שלא יגע בביצה כי בוודאי ינענע אותה, אבל במוקצה יציב מותר לכסות אותו וגם לגעת בו, שהרי לא מטלטל אותו ע"י הנגיעה.

בסיס לדבר האסור מקבל את הדינים של הדבר האסור, ומדובר בשו"ע על מיטה של היתר שהניח עליה מעות, שבזה נהפכת לבסיס לדבר האסור ומקבלת את הדין של המעות והיינו מוקצה מחמת גופו והיא אסורה בטלטול גם לצורך גופו ומקומו, וכמו המעות שאסורים בטלטול גם לצורך גופו ומקומו, ומיטה המיוחדת למעות, אם המעות לא היו עליה בבהשמ"ש, מה שהוא מייחד אותה למעות בלבד לא הופך את המיטה להיות מוקצה, אא"כ המעות היו עליה בפועל בבהשמ"ש, ויש אוסרים גם בזה והייחוד עושה את המיטה למוקצה מחמת חסרון כיס, ומבאר המ"ב, שכיוון שייחדה רק לצורך המעות, גורם לכך שהוא מקפיד עליה שלא להשתמש בה לצורך אחר חוץ מהמעות, ולכן כיס של מעות המיוחד להם נחשב למוקצה, ולצורך גופו ומקומו מותר לטלטלו, והאחרונים חולקים על זה, כי סיבת האיסור בכיס של מעות או במיטה המיוחדים למעות, זה כיוון שהם מוקצה מחמת חסרון כיס ולכן אפילו לצורך גופו ומקומו אסור לטלטל אותם, אבל לרמ"א זה כלי שמלאכתו לאיסור, ולכן מותר לצורך גופו ומקומו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים