האם אפשר ליטול ידים במי פירות או ביין?

י"ח אלול- סימן ק"ס אמצע סעיף י"ב 'ויש אומרים'- אמצע סעיף י"ג 'ויש מתירים'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם אפשר ליטול ידים במי פירות או ביין?
האם יש הבדל בשיעור המים הנצרך לנטילה בין אדם גדול לקטן?
ומה הדין כשנטלו שני אנשים יחד?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן ק"ס סעיף י"ב [באמצעו]

– איזו מים כשרים ואיזו פסולים לנטילה –

ד' שיטות בעניין נט"י ביין או במי פירות | האם אין בזה ביזוי אוכלין? | השיעור הנצרך במים לנט"י | מה הדין אם נטלו שני בנ"א כאחד? 

מובא בשו"ע ד' שיטות בעניין הדן, האם מותר ליטול ידיים לסעודה ביין או במי פירות:

השיטה הראשונה מחמירה וסוברת, שא"א ליטול ידים לסעודה לא ביין ולא במי פירות, והטעם, משום שכתוב "וידיו לא שטף במים" ומזה הסמיכו חז"ל שנט"י לסעודה צריך מים.

השיטה השנייה מקילה וסוברת, שבאופן עקרוני מי פירות או יין כשרים לנט"י לסעודה, אלא שביין לכתחילה לא ראוי ליטול, מכיוון שהוא דבר חשוב, ויש לו ברכה מיוחדת, והוא נשתנה למעליותא, אבל מי פירות אין בעיה ליטול בהם.

המ"ב שואל, איך אפשר ליטול במי פירות או יין והרי זה ביזוי אוכלין? ומת', שאי"ז ביזוי ואיבוד אוכלין, כיון שיש לו תועלת בזה.
השיטה השלישית מחלקת ביין עצמו, בין יין לבן לבין יין אדום, שביין לבן אפשר ליטול ידיים, וביין אדום א"א ליטול ידיים, והחילוק ביניהם הוא, שיין לבן המראה שלו לא השתנה, משא"כ יין אדום שמראהו השתנה לאדום, שינוי מראה פוסל בו.
המ"ב אומר, שהדעה השנייה שסוברת שאפשר באופן עקרוני ליטול ביין ולא חילקה בין אדום ללבן, סוברת, שיין אדום לא נקרא שהמראה השתנה, כיון שענבים של זן מסוים ובצבע מסוים, כאשר סוחטים אותם ועושים מהם יין, זה עומד לכך שהמראה השתנה ולא פוסל.

השיטה הרביעית סוברת, שביין א"א ליטול כלל, [ודלא כהשיטה השנייה שסוברת שביין אפשר ליטול אלא שזה לא כבוד ובדיעבד עלתה לו נטילה] ולא עלתה לו נטילה, ובמי פירות אפשר ליטול, כי מי פירות עיקרם מים, אבל יין זה לא מים כלל.

סעיף י"ג
השיעור של נט"י הוא רביעית ולא פחות, ושיעור זה הוא בין לאדם גדול ובין לאדם קטן, ובין אם נוטל שני ידיים או יד אחת, בסעיף זה מבואר, שב' בני אדם יכולים ליטול את ידיהם בבת אחת לפי הדעה הראשונה, מרביעית אחת, הראשון מניח את ידיו, ומישהו אחר שופך מים על שני ידיו, ובא אחר ומניח את ידיו תחת ידי הראשון, ועולה הנטילה לשניהם.

המ"ב מוסיף, שה"מ כשכיוונו לצאת שניהם יחד בנטילה, וגם הכוונה וגם שהם ביחד תחת הקילוח, מצרף אותם שיועיל רביעית אחת לשניהם.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן