האם אפשר ליטול ידיים מצינור?

ו' אלול- סימן קנ"ט אמצע סעיף ז' 'ואם הטביל'- סוף הסעיף
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם אפשר ליטול ידיים מצינור?
באיזה מועיל לטבול ידיים במקום ליטול?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קנ"ט סעיף ז'

– באיזה כלי נוטלין הידיים, וכיצד יבואו המים לידיו –

נטילת ידיים ע"י צינור המקלח מים | באיזה אופן תועיל נטילה כזאת? | נט"י ע"י טבילת ידיו במים | באיזה אופן תועיל טבילת ידיים? | חקק בכותל ויצר בית קיבול מה דינו לעניין כלי?

השו"ע עוסק באדם שרוצה ליטול ידיו בצינור, כלומר, יש צינור שמקלח מים מהנהר לשדות שעומדים מסביב, ועומד אדם עם דלי, וממלא מים בנהר ע"י הדלי, ואת המים שבדלי שופך בצינור והמים זורמים בצינור, ומתפזרים ומשקים את השדות, ואותו אדם שרוצה ליטול את ידיו, רוצה להניח את ידיו בצינור שהמים יעברו על הידיים שלו, וכך יטול את ידיו, או שמניח את ידיו בפתח הצינור שהמים נוזלים עליו, מבואר בשו"ע, שזה לא נחשב נט"י, כיון שנט"י צריך שתהיה מכח גברא, שיהיה אדם ששופך מים על הידיים שלו, וכאן כבר פסק כח גברא, אמנם יש אדם שעומד בפתח הצינור וממלא את מים מהנהר ויש כח גברא, אבל זה לא מספיק, כיון שאותו אדם הניח את ידיו בהמשך הצינור, ושם כבר פסק כח גברא, לכן לא עולה לו נטילה זו, אא"כ אותו אדם התקרב עד סמוך למקום שבו שופכים את המים לתוך הצינור, ואז מועיל, כיון שזה קרוב למקום שפיכת המים אל הצינור, זה נחשב ככח גברא, ואנחנו רואים בשפיכת המים מהדלי לתוך הצינור, כמו שזה נשפך על הידיים שלו, או במילים אחרות, מה שהוא מניח את הידיים סמוך לשפיכת המים מהדלי אל תוך הצינור, זה כמו שהוא נוטל את ידיו מתוך הדלי, שהרי צריך גם כח גברא וגם כלי, והדלי נחשב לכלי, ובאמת המ"ב אומר, שאם הדלי מנוקב או שאינו ראוי לנט"י, לא יצא ידי חובה, כי אמנם הוא קירב את ידיו אל המקום שבו הדלי שופך את מימיו, אבל הדלי פסול.

אדם שרוצה להטביל את ידיו בתוך הצינור, אז נט"י זה לא, כי צריך כח גברא, אבל תיפוק ליה שטבל ידיו במים וטבילה גם מועילה? אבל אומר השו"ע, שזה לא מועיל, כי המים הם שאובים ופסולים לשמש למי מקווה, אא"כ הוא עשה המשכה למים, כלומר, אם ממשיך את המים ע"ג קרקע, ומהקרקע הם זורמים למקווה, זה מפקיע מהם את דין שאובים ומכשיר אותם, וכך גם כאן. ומק' המ"ב, תיפו"ל שכאשר המים נכנסים בתוך הצינור הם נהפכים להיות שאובים? ומת', שהצינור לא עושה מים שאובים, כי אין לו ד' דפנות, שהרי הוא חלול בראשיתו ובסופו, וכיון שאינו מוקף לגמרי, אינו כלי.

יש עוד אופן שאע"פ שהמים היו בתוך הדלי בכ"ז לא נחשבים לשאובים, ויכול לטבול בהם את ידיו כאשר הוא שופך אותם מהדלי לתוך הצינור, וזה כאשר יש נקב בדלי ואז המים זורמים חזרה לתוך הנהר, א"כ יש כאן דבר מעניין, הוא מילא מים מהנהר לדלי והוא מרוקן אותם מהדלי לצינור, ובשעה שהוא מרוקן אותם, המים שבתוך הצינור מחוברים למים שעדיין בדלי, והמים שבתוך הדלי, נוטפים לנהר א"כ יש כאן ניצוק, יש חיבור מהצינור לנהר, שזה גורם לכך שהמים לא נחשבים שאובים, אמנם לטבילת אדם זה לא יועיל, אבל לנט"י יועיל, ויש מי שחולק גם על זה וסובר שלא יועיל לנט"י.

הרמ"א אומר שאדם שחקק בכותל ויצר בית קיבול, א"א ליטול שם ידיים, כי זה לא כלי, אא"כ זה היה כלי בהתחלה, ולבסוף חיברו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן