הרה"ג מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א
מורה הוראה – מודיעין עילית
בימים אלו נלמד ב'דף היומי' בפרק השוכר את הפועלים דף צ. שבו מבארת הגמרא שאיסור אמירה לנוכרי נוהג לא רק באיסורי שבת, אלא גם בשאר איסורים, כן דעת רוב הראשונים למסקנת הגמרא, וכן פסק השולחן ערוך לענין איסור חסימת השור בשעת דישה (חו"מ סי' של"ח ס"ו), ולענין סירוס באבן העזר (סי' ה' סי"ד), וכן לענין זריעת כלאים (ביו"ד סי' רצ"ז ס"ד).
נדון מרתק בדעות הראשונים האם יש איסור אמירה לנוכרי בכך שיעשה הגוי לעצמו מה שאסור לנו או שרק אם עושה זאת להנאת ישראל הדבר אסור.
לומר לגוי שיאכל נבלה הסכימו הראשונים שמותר, אך לעומת זאת לתת לגוי בשר בשבת שיבשל עבור עצמו ויאכל, בזה כתבו התוספות לאסור, וטעם החילוק הוא, כיון שבאכילת נבלה הרי גם לישראל עצמו מותר להאכיל את הגוי נבלה אפילו בפיו, נמצא שמה שאומר לגוי לעשות גם הוא עצמו מותר בו ולכן הדבר מותר, אך פעולת הבישול בשבת נאסרה לנו לפיכך אסור גם לומר לגוי לבשל. עוד כתבו התוספות שלפיכך אסור גם לומר לגוי שיעבוד בשדהו שבארץ ישראל בשנת השמיטה ואח"כ יקנה ממנו היהודי את השדה, ומה שהתירו במשנה לחזק את ידי הגוי כשעובד בשמיטה מפני דרכי שלום, זהו רק לאחר שהתחיל מיוזמתו לעבוד, ואינו עובד מחמת צווי היהודי.
לעומת זאת שיטת המרדכי (בהגהות פ"ה דשבת) שאין איסור לומר לגוי לעשות מלאכה בשבת אלא רק כאשר הישראל נהנה ממלאכתו.
להלכה הכריע המשנה ברורה (סי' ש"ז סכ"א) שאסור לומר לגוי לבשל לעצמו אף שאין הנאה לישראל בכך, אמנם אם הבשר הוא של גוי ואין שייכות לישראל במלאכתו מותר אפילו לומר לגוי לבשלו.
עתה נבאר כמה הלכות וחידושים בענין זה:
א. אמירה לגוי כשאין ישראל נהנה.
אסור לומר לגוי לעשות מלאכה בשבת בדבר של ישראל לצורך עצמו גם כשאין הישראל נהנה בכך, והדבר מצוי מאד כשמעסיקים עובדים זרים ומספקים להם אוכל.
וכן בשאר איסורים אסור לומר לו לזרוע כלאים ולחסום שור בשעת דישה.
ב. לעצור נהג גוי בשבת.
לעבור בכביש בשבת באופן שיגרום לגוי לעצור בשבילו כדי שיוכל לעבור, מבואר במשנ"ב הוצאת דרשו (סי' ש"ז הערה 79) בשם הגר"נ קרליץ שליט"א שיש לאסור, כיון שהנכרי מכבה את רכבו לצורך ישראל.
ג. לומר לגוי לזרוע בשמיטה עבור ישראל.
בשנת שמיטה קונים ירקות מיבול נוכרי שזרעו בשדותיהם שבארץ ישראל, לפי האמור לעיל אסור לומר לגוי לזרוע כמות באופן שמתחייב למכור ליהודים, כיון שאז עושה מלאכה בשמיטה לצורך ישראל,
ויתכן שגם כשזרע בסתם כמות גדולה במיוחד עבור יהודים ג"כ אסור, שמוכח שעושה כן עבור ישראל.
ויתכן שגם כשזרע בסתם כמות גדולה במיוחד עבור יהודים ג"כ אסור, שמוכח שעושה כן עבור ישראל.