האם אפשר להתחרט על נתינת מתנה לבית הכנסת

ו' אב- סימן קנ"ג סעיף י"ד עד סעיף י"ז
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם אפשר להתחרט על נתינת מתנה לבית הכנסת?
האם אדם יכול לאסור על חברו להתפלל בבית כנסת שהוא פרטי שלו?
בית כנסת שנמצא בבית פרטי האם אפשר להעבירו לבית אחר?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קנ"ג סעיף י"ד

– דיני בנין בית הכנסת –

הקדיש קרקעו לבניית בהכנ"ס באיזה אופן רשאים הקהל לבנות בהמ"ד? | באיזה אופן יכול המקדיש להתנגד? | באופן שמתנגד מה עושים עם הקרקע? | האם יכול אדם לאסור על חבירו את חלקו בבהכנ"ס? | השאיל את ביתו לבהכנ"ס ורוצה לאסור על חבירו להכנס בה | התפללו בבהכנ"ס שבבית ורוצים להעבירו לבית אחר | בהנ"ל כשרצו לעבור לבנין חדש

ראובן הקדיש את הקרקע שלו לצורך בניית בהכנ"ס, והשלטונות לא נתנו אישור לבנות בהכנ"ס על אותו קרקע, ולכן החליטו הקהל שיבנו שם בהמ"ד, אומר להם ראובן, אני הקדשתי את הקרקע הזאת לצורך בניית בהכנ"ס, ואם א"א לבנות בהכנ"ס, תחזירו לי, דאדעתא דהכי שיבנו בהמ"ד לא נדרי, האם יכול להתחרט ולומר כך? מבואר בשו"ע, שלא יכול להתחרט, ומבאר המ"ב, שאם באמת הוא היה מקפיד על זה שיבנו שם רק בהכנ"ס ולא בהמ"ד, הוא היה צריך להדגיש זאת בנדר שלו, ומזה שהוא לא פירש בתנאי שלו שאם לא יהיה ניתן לבנות שם בהכנ"ס, אני לא רוצה לתת את זה לציבור, סימן שנדר בכל גווני, ויותר מזה, דהרבים יכולים לקחת את הקרקע הזאת, ולהשתמש בה לחולין, שהרי הא לא הדגיש בנדרו לצורך מה רוצה לתת את הקרקע.

השו"ע מוסיף, שזה הכל אם אותו יחיד לא גר בעיר, אבל אם הוא גר בעיר, הרי כל אחד מבני העיר רשאי להתנגד, ומדין זה שהוא אחד מתושבי העיר יכול להתנגד, ויש נידון במ"ב, האם הוא יכול להתנגד רק שלא יקחו את הקרקע וישתמשו בה לדבר הרשות או שיכול להתנגד גם שלא יקחו את הקרקע ויבנו שם בהמ"ד, כי יכול להיות שכשרוצים לבנות שם בהמ"ד שקדושתו מרובה משל בהכנ"ס, וכמו שלמדנו, אז יש בזה צד שלא יכול ראובן להתנגד לזה, בכל מקרה, גם אם הוא יכול להתנגד, זה לא שהוא מקבל את הקרקע בחזרה, אלא ימתינו עם הקרקע, ואולי במשך הזמן השלטון ישנה את דעתו, ויוכלו לבנות שם בהכנ"ס.

סעיף ט"ו
אדם שהוא תושב העיר, ובתור תושב העיר יש לו חלק בהכנ"ס ובתשמישי הקודש והספרים, ויום אחד הסתכסך עם חבירו והחליט לנקום בו ע"י שאוסר בהנאה את חלקו בבהכנ"ס על חבירו, אינו יכול לעשות את זה, וזו מתקנת הגאונים שהרי אין לדבר סוף, וכל אחד יאסור על חבירו.

סעיף ט"ז
אדם שהשאיל את ביתו בהכנ"ס, והנה פרצה מחלוקת בינו לבין אחד מן הקהל, והוא רוצה לידור ולומר, שכולם יוכלו להכנס חוץ מפלוני שהוא בר מריבה שלי שלא יכנס, הדין הוא, שאינו יכול, אלא אם רוצה יכול לאסור על כולם, המ"ב אומר, שגם זה תקנת רבינו גרשום משום כיסופא.

סעיף י"ז
אדם שהיה בביתו בהכנ"ס, ולימים רוצים להחליף ולהתפלל בבית של אדם אחר, לא יכולים לעשות זאת, מפני החשד, כי אם יעשו שינוי זה, אנשים יבואו לחשוב שמצאו איזה שהוא פגם בבית של פלוני ולכן לא רוצים להמשיך להתפלל אצלו, ואפילו שיש להם טעם שרוצים להחליף למקום גדול יותר, קרוב יותר, או מואר יותר, בכ"א אסור, אבל אם בנו בהכנ"ס חדש מותר להם.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן