הרב יעקב ברגמן
בפרשת השבוע נאמר: "כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ"; ומפרש רש"י: "עזוב תעזוב עמו, לפרק המשא". ובפרשת כי תצא נאמר: "לֹא תִרְאֶה אֶת חֲמוֹר אָחִיךָ אוֹ שׁוֹרוֹ נֹפְלִים בַּדֶּרֶךְ וְהִתְעַלַּמְתָּ מֵהֶם הָקֵם תָּקִים עִמּוֹ"; ומפרש רש"י: "הקם תקים, זו טעינה, להטעין משאוי שנפל מעליו".
בגמרא נחלקו תנאים ואמוראים, אם האיסור לצער בעלי חיים הוא מדאורייתא או מדרבנן; ולדעת רבים מהראשונים, פסוקים אלו הם המקור לאיסור זה, לדעת הסוברים שהוא מדאורייתא. יש שכתבו שיתכן כי מקורו הוא מהאיסור האמור בפרשת כי תצא: "לֹא תַחְסֹם שׁוֹר בְּדִישׁוֹ". ויש שכתבו שהאיסור נלמד מגערת המלאך בבלעם: "עַל מָה הִכִּיתָ אֶת אֲתֹנְךָ", כלומר מדוע הכית אותה שלא לצורך (ראה להלן). ויש שכתבו בדעת כמה מהראשונים שאיסור זה הוא הלכה למשה מסיני.
וכן פסקו הבית יוסף והרמ"א, שאיסור צער בעלי חיים הוא מדאורייתא. וכפי שאנו למֵדים ממצות פריקה וטעינה, שמלבד האיסור לגרום להם צער, יש אף חובה להצילם מצער ולהוציאם ממיצר. ולכן, לדוגמה, אם אדם רואה ברחוב העיר חתול או בעל חי אחר שנפל למקום שאינו יכול לצאת הימנו, חובתו לסייע לו לצאת משם.
ונחלקו הפוסקים אם איסור זה אמור דוקא כשמצערם בחייהם, או שגם בהמתתם עובר על איסור זה; וכן נחלקו אם מותר לצערם לצורך האדם. ולהלכה – מותר הן לצערם והן להמיתם כשיש בדבר צורך ותועלת לאדם; ועם זאת, יש להמנע תמיד ממעשים אכזריים, שאינם מתאימים לבני אברהם יצחק ויעקב, ואין לעשותם אלא לצורך הכרחי, כגון פרנסה, רפואה, או מניעת נזק מבני אדם.
יש מהאחרונים שכתבו, שאיסור זה של צער בעלי חיים והחובה להצילם מצער, מתייחס גם לבני אדם, כלומר, אם הקפידה התורה על צער בעלי החיים, קל וחומר שהקפידה על צער האדם. אך יש שכתבו שלא הקפידה תורה באיסור זה אלא על צער בעלי חיים, שאין להם דעת ונפש המשכלת שבעזרתן יוכלו לשאת את סבלם, אבל האדם, יכול להתיישב בדעתו ולחזק את נפשו לסבול את הצער, ולכן חובה זו של הצלת בעלי חיים מצער אינה מתייחסת לאדם. (ויתכן כי דבריו אמורים רק באדם שאכן יכול ליישב את דעתו, ולא בילד, בחסר דעת ובכיוצא בהם).
[ב"מ לב, א, וראשונים שם; ראשונים שבת קכח, ב; מו"נ לרמב"ם ג, יז; חינוך מח; ב"י ושו"ע חו"מ ערב, ג ו־ט, וסמ"ע יג; שו"ע אה"ע ה, יד; ועוד]
נשמח למקורות האחרונים הסוברים כי צער בע"ח כולל גם בני אדם
מחפשים