הרב צבי וינברג
"וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן" (בראשית י"ב, ה')
מי הם הנפשות אשר עשו בחרן, כתב רש"י שהם בני האדם שהכניסן תחת כנפי השכינה, אברהם מגייר את האנשים ושרה מגיירת הנשים ומעלה עליהם הכתוב כאלו עשאום. מקור דברי רש"י מבראשית רבה (לט,יד) אמר רבי אלעזר בן זימרא אם מתכנסין כל באי העולם לברוא אפילו יתוש אחד אינן יכולין לזרוק בו נשמה ואת אמר "ואת הנפש אשר עשו"? אלא אלו הגרים שגיירו, ואם כן שגיירו למה אמר "עשו" אלא ללמדך שכל מי שהוא מקרב את העובד כוכבים ומגיירו, כאילו בראו, ויאמר "אשר עשה", למה נאמר "אשר עשו"?, אמר רב הונא אברהם היה מגייר את האנשים ושרה מגיירת את הנשים, ע"כ.
מבואר במדרש ש"הנפש אשר עשו" הם הגרים שאברהם ושרה גיירו, אולם הראב"ד בפירושו לספר יצירה מבאר שאברהם אבינו ממש ברא ועשה בריאות ע"י צירופי שמות, והם אלו "הנפש אשר עשו", וכ"כ בספר יצירה (שכתב אברהם אבינו פ"ו,מ"ח) "וכיון שצפה אברהם אבינו ע"ה והביט וראה וחקר והבין וחקק וחצב וצרף ויצר ועלתה בידו, נגלה אליו אדון הכל הושיבו בחיקו ונשקו בראשו קראו אוהבו ושמו בשמו וכרת לו ברית לו ולזרעו עד עולם שנאמר והאמין בה' ויחשבה לו צדקה", ע"כ.
וכתב הראב"ד שם "וכיון שצפה אברהם אבינו והביט וראה וחקר והבין וחקק וחצב וצרף ויצר ועלתה בידו, כי יש נמצאים נעלמות והן י"ס והתחיל לבחון זה עד שחקק בחכמתו וחצב בבינתו אותיות הקודש, וצרף ועלתה בידו הבריאה שנא' "את הנפש אשר עשו בחרן", מלמד שנתעסק אברהם אבינו ע"ה בצירוף האותיות של ס"י.
ועיין בהקדמת הגר"ח מוואלזין זצ"ל על ספרא דצניעותא, שכתב על רבו הגר"א זצ"ל "בספר יצירה היתה משנתו סדורה לו מימי ילדותו בגירסה ברורה ועמקות נורא, וגילה הגר"א את אזני כי באמת התחיל פעם לברוא גולם אלא שבאמצע עשייתו חלפה ועברה "תמונה אחת" מעל ראשו ולפיכך הפסיק לעשותו עוד "כי אמרתי מסתמא מן השמים מנעוני לפי רכות שני אז", ועיין בעליות אליהו (הערה יח) מש"כ בזה הרד"ל שתמונה זו היתה צורת "תרנגול גבר", ועי"ש למה זה רומז.
(קב ונקי)