ברכת 'מאורי האש'
* אין מברכים 'מאורי האש' בהבדלה אלא על אש שמטרתה להאיר, ולא על אש שנועדה לכבוד, לחימום, או לכל מטרה אחרת. ואם בּרך על אש כזו, יתכן שצריך לשוב ולברך על נר אחר.
* בהתאם לאמוּר, אין לברך 'מאורי האש' על נרות 'נשמה' שהודלקו לעילוי נשמות הנפטרים, ולא על נרות שמדליקים על 'שולחן הכבוד' בסעודת שבע ברכות, פדיון הבן, וכדומה.
* נר הדולק במקום המוּאר באור חזק של חשמל, כך שלא ניתן ליהנות בפועל מאור הנר, ניתן לברך עליו 'מאורי האש'; וכן נהגו כמה מגדולי ישראל. ויש המכבים את אור החשמל.
* אין מברכים 'מאורי האש' אלא כאשר המברך רואה את האש, ועומד בסמוך לאש במידה כזו שיכול להבחין באמצעותה בין מטבע למטבע. ולפיכך, עיוור אינו מברך ברכה זו.
* אין מברכים ברכת 'מאורי האש' אלא כשהמברך רואה את הנר, ועומד בסמוך לו, אבל הרואה את הנר ועומד במרחק ממנו, או העומד בסמוך לאור הנר, אך אינו רואה את הנר עצמו – לא יברך עליו.
* לכתחילה אין לברך 'מאורי האש'; אלא על אש גלויה. ולכן, אין לברך על נר המונח בעששית, אף אם היא שקופה לגמרי והאש נראית בעדהּ בבירור. ועם זאת, אין צורך להסיר משקפיים לפני הברכה, משום שהמשקפיים בטלים לגוף האדם, ולכן אינם נחשבים לחסרון ב'גילוי' האש; מה שאין כן בכלי זכוכית שהנר מונח בו, אשר משמש ככיסוי לנר.
* ברכת 'מאורי האש' בהבדלה, אין מברכים על נר שהודלק בשבת באיסור, או שהדליקוֹ גוי בשבת שלא לצורך חולה. וכן נר שהודלק לכבוד עבודה זרה, אסור לברך עליו.
* נר שהודלק בשבת לצורך חולה שיש בו סכנה, או שהדליקוֹ גוי אף לצורך חולה שאין בו סכנה – מותר לברך עליו 'מאורי האש'.
אכילה בשבת לאחר השקיעה
* לאחר שקיעת החמה בשבת, אסור להתחיל סעודת פת, או לאכול ולשתות שלא בתוך סעודה – למעֵט שתיית מים – עד לאחר הבדלה.
* המתחיל סעודת פת בשבת לפני שקיעת החמה, רשאי להמשיך בסעודתו אף לאחר צאת הכוכבים. ואף אם אמר באמצע סעודתו "ברוך המבדיל בין קודש לחול" ועשה מלאכה.
* האוכל מיני מזונות, כגון עוגה, בשבת לפני השקיעה – נחלקו הפוסקים אם רשאי להמשיך באכילתו לאחר השקיעה; ויש שהתירו רק במקרה שמקיים באכילה זו את מצוַת סעודה שלישית.
ברכת המזון בסעודה שלישית 'על הכוס'
* המברך ברכת המזון בסעודה שלישית 'על הכוס', יברך ברכת המזון על כוס יין אחת, ויבדיל על כוס נוספת; ולא יברך ויבדיל על אותה הכוס, כיון שאין עושים מצוות 'חבילות-חבילות'.
* הנוהג לברך ברכת המזון 'על הכוס', רשאי לשתות את היין לאחר סעודה שלישית אף כשמברך לאחר צאת הכוכבים; אך מי שאינו מקפיד לברך (ב'זימון') תמיד על הכוס – אינו רשאי לשתותו.
* כוס היין בסעודה שלישית בשבת 'שבע ברכות' – יש אומרים שאף מי שאינו נוהג לזַמֵּן תמיד על הכוס (ראה לעיל) רשאי לשתותהּ לפני הבדלה; ויש חולקים.