דיני ברכת הטוב והמטיב על היין

כ"ג חשון- קע"ה א' - ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


מהם התנאים לברכת הטוב והמטיב על היין?
מה הטעם שתיקנו ברכה זו?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן קע"ה סעיף א'

- דיני ברכת הטוב והמטיב על היין -

טעם תקנת ברכת הטוב והמטיב | מה התנאים לברכה זו? | באיזה אופן מברך גם כשהשני הוא יין גרוע? | שני היינות לפניו על השולחן | יין ישן ויין ישן, על מה יברך הטוב והמטיב?

כאשר מביאים לפני האדם יין נוסף, מברך הטוב והמטיב, ובזה מודה להקב"ה שזיכה אותו בריבוי יין, ועוד טעם לזה מביא המ"ב, משום שהיין מביא לשמחה, והשמחה זה דבר מסוכן שעלול להביא לידי קלות ראש, ולכן תיקנו שיברך הטוב והמטיב, וזה כיון שיש עוד פעם שחז"ל תיקנו לברך הטוב והמטיב, וזה בבהמ"ז, ותיקנוה משום הרוגי ביתר, בשעה שהובאו לקבורה, ואמרו חז"ל, שכשמביאים לאדם יין נוסף יברך הטוב והמטיב, ובזה יזכור את הטוב והמטיב שתיקנו בבהמ"ז, ויזכר בהרוגי ביתר, וזה יזכיר לו את יום המיתה, ויהיה בכובד ראש, וישמח ביין בצורה הראויה.

נאמרו כמה תנאים בברכת הטוב והמטיב:
א. שיהיה מין נוסף של יין.

ב. שלא יהיה מין גרוע מן הראשון.

ג. כשמברך על הראשון בפה"ג, ושתה מן היין הראשון, היין השני עדיין לא היה לפניו על השולחן, וגם כשהיה היין השני בבית, כיון שלא היה לפניו, מברך עליו הטוב והמטיב.

ד. צריך שיביאו לו את היין השני בעוד כשנשאר מן הראשון, כיון שאם נגמר לו הראשון, ומביאים לו עוד יין, אין בזה הרגשה של ריבוי הטובה.

יש אופן, שכאשר מביאים לפניו יין נוסף, אע"פ שהוא גרוע מן בראשון מברכים עליו הטוב והמטיב, וזה באופן שהיין הראשון היה אדום והשני לבן, כיון שהלבן בריא גוף יותר מן האדום.

המ"ב מביא את דעת הלחם חמודות, שאם היין היה בבית, לא יברך עליו הטוב והמטיב, אא"כ הביאו אותו ממקום אחר, וכך צריך לנהוג למעשה.

אם שני היינות היו לפניו על השולחן, יברך בפה"ג על אחד, ופוטר את השני.


סעיף ב'
מברך על כל שינוי יין, והעיקר שלא יהיה המין השני גרוע מן הראשון, ואין חילוק בין שניהם חדשים, או אחד חדש ואחד ישן, אלא תמיד מברך הטוב והמטיב.

המ"ב אומר, שישן וחדש, מסתמא החדש לא טוב כמו הישן, ולכן לא יברך עליו הטוב והמטיב, אא"כ שתה יין אדום ואח"כ הביאו לו יין לבן, כיון שהוא יותר בריא, יברך עליו הטוב והמטיב.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים