יעקב א. לוסטיגמן
"ההתרגשות הציבורית החלה לתת את אותותיה כבר לפני שבועות ארוכים", מספר פעיל 'דרשו' הרב שלום יכנס לרגל תחילת לימוד הלכות שבת. "כבר לפני שבועות ארוכים התחלתי לקבל פניות מעשרות אנשים שרוצים להקים ולפתוח שיעורים. ככל שעברו הימים והתקרבנו לקראת היום הנכסף של תחילת לימוד הלכות שבת, כך הלכה ההתעניינות וההתרגשות של הציבור והתגברה עוד ועוד. בשבועות האחרונים כבר אפשר ממש להרגיש חשמל באוויר.
חברו הרב אהרן ידלר מוסיף: "בעיר התורה מודיעין עילית, היו פעילים כמאה שיעורים של 'דף היומי בהלכה' עד לא מכבר, אך עם תחילת לימוד חלק ג' של המשנה ברורה, זינק מספרם והכפיל את עצמו". הרב ידלר שהקים במו ידיו את רשת השיעורים הענפה במודיעין עילית מבהיר: "המשמעות היא שברחבי העיר יש כיום למעלה מאלף אברכים שמשתתפים בקביעות בשיעורי 'דף היומי בהלכה', ועוד היד נטויה".
"אני מגיע בבוקר להתפלל בית הכנסת ויזניץ' בירושלים", מספר הרב יכנס, "מגיע אלי אברך חסידי, יהודי שעוסק בנדל"ן, ומספר לי שהוא וקבוצת לומדים נוספת משתתפים מדי בוקר בשיעור לפני התפילה, ועכשיו הם רוצים לשנות את השיעור ולהפוך אותו לשיעור 'דף היומי בהלכה', כי הם רוצים ללמוד הלכות שבת.
"בערב תופס אותי אברך אחר, יהודי ספרדי שלומד כל היום בכולל, ובערב הוא לומד בכולל ערב עם בעלי בתים. הוא מספר לי על יוזמה בכולל הערב, שאנשים החליטו להתאגד ולהקים שיעור 'דף היומי בהלכה', בחלק מזמני הכולל. על אף שהם מבני עדות המזרח והם לא פוסקים כמו המשנה ברורה בהרבה מקומות, הם רוצים ללמוד משנה ברורה, כפי שכבר אמרו גדולי התורה הספרדים, ובראשם חכם מרן רבי שלום כהן שליט"א, שאי אפשר להבין את השולחן ערוך בלי ללמוד משנה ברורה. ראש הכולל שלהם הסכים והשיעור הוקם בסייעתא דשמיא"
"שיעורים נפתחים כל הזמן", מדגיש הרב ידלר, "אבל עם תחילת לימוד הלכות שבת, אנחנו חווים זינוק עצום במספר השיעורים, וזה קורה משתי סיבות עיקריות: קודם כל הציבור צמא לכך ורוצה ללמוד ולדעת הלכות שבת, בנוסף, 'דרשו' ניצל את הצימאון הזה כדי להכות בברזל בעודו חם, ולהרחיב משמעותית את מעגל לומדי 'הדף היומי בהלכה', עם תחילת לימוד הלכות שבת".
לדבריו, חלק גדול מהתעמולה שנעשית למען הרחבת מעגל הלומדים, מקורה בלומדים עצמם: "זה עובד בשיטת 'חבר מביא חבר'. אנשים שלומדים 'דף היומי בהלכה' בקביעות, נהנים מזה. הם חיים את זה והלימוד הזה משליך על כל סדר היום ואורח החיים שלהם. החברים שלהם רואים איך הם מאושרים ונהנים מהלימוד, ומצטרפים גם לאותו השיעור או לשיעור אחר.
"במיוחד עכשיו שמתחילים הלכות שבת, יש הרגשה ממש של 'חשמל באוויר'. אברכים רבים ממש חיכו בהתרגשות עד שיתחילו הלכות שבת, והצטרפו בהמוניהם ללימוד. מי לא רוצה לדעת הלכות שבת בהיקף רחב ובלימוד יסודי? איך אפשר בכלל לחיות כיהודי בלי להיות בקי בהלכות שבת, או לפחות לקנות מושגים בסיסיים בהלכות האלו?".
הרב שלום יכנס מפרט: "למעשה הלכות שבת הן הלכות מאוד מעשיות לכל אדם בכל זמן. זה פוגש את היהודי בכל שבת, כל השבת. בטשולנט שעל הפלטה, בדגים שבצלחת, במשחקים של הילדים ובכל פעולה הכי קטנה, כמו שהביא מרנא החפץ חיים בהקדמה להלכות שבת את דברי הרבי ר' יהונתן אייבשיץ זיע"א, שמי שאינו בקי בהלכות שבת על בוריין, אינו יכול להימלט מאיסורי שבת רח"ל. הציבור רוצה לדעת הלכות שבת. הציבור רוצה לשמור שבת כהלכתה.
"לפני שנים הגיע נשיא 'דרשו' לביקור אצל הגאון רבי גמליאל רבינוביץ שליט"א, ששיבח בכל פה את מסלול הלימוד של 'הדף היומי בהלכה', כפי שעשו כל גדולי ישראל מכל החוגים ומכל הזרמים. רבי גמליאל אמר אז אמרה חזקה מאוד: "לאנשים אין יצר הרע לעבור על שולחן ערוך", הוא אמר, "לאף אחד אין יצר הרע להימנע מפסיעת 'עושה שלום' בסוף תפילת שמונה עשרה או לעשותה שלא כהלכה. אנשים פשוט לא יודעים הלכה, אבל הם רוצים לדעת ולקיים. קיום ההלכות ברוב רובן של המקרים אינו כרוך בכלל במלחמת היצר או במאמץ פיזי מיוחד. כל מה שצריך זה פשוט לדעת את ההלכה על פרטיה ודקדוקיה, ומכאן ואילך יערב לכם".
- מה החזון שלכם? עד איפה אתם מתכננים להגיע עם הפצת הרעיון של לימוד הדף היומי בהלכה?
"כשיצאנו לדרך, ידענו שיש לנו נקודת זינוק, אבל אין לנו את קו הסיום", אומר הרב ידלר. "זה לא משהו שאפשר לעצור אותו. אנחנו נמשיך לעבוד ולהשקיע עד שזה יפרוץ לכל בית יהודי, ובעזרת ה' נמשיך גם לאחר מכן כדי לשמר את ההישג ולהעמיק עוד ועוד את המהפכה שכבר התפשטה בכל רחבי העולם היהודי. יש לנו היום שיעורים בכ-25 מדינות, בחמש יבשות ובלמעלה מ-1,500 מוקדים. ויש גם אלפים רבים שלומדים 'דף היומי בהלכה' באופן עצמאי, בלי להגיע לשיעור. חלקם נבחנים בסוף כל חודש, וחלקם לא נבחנים. אנחנו כמובן מעודדים לבוא לשיעורים ולהיבחן, שזה מחייב כפול ומכופל, אבל כל אחד בוחר את המסלול הנכון והמתאים עבורו, והעיקר זה שלומדים הלכה בעקביות מדי יום, וזוכים להיכלל בין אלו שנאמר עליהם שמובטח להם שהם בני עולם הבא".