שח כ"ק האדמו"ר מספינקא: "סיפר לי ה'יגל יעקב' ממישקולץ, שזקני הק' ה'אמרי יוסף' ביקשו לפני ראש השנה שילמד חברותא עם בנו ה'חקל יצחק', ולמדו יחד שלושה חדשים – תשרי, חשון וכסלו, ובפרק זמן זה סיימו כל מסכת עבודה זרה עם ראשונים ואחרונים וכל הנושאי כלים, וכן כל הלכות יין נסך עם הנושאי כלים.
"סדר לימודם היה, שה'חקל יצחק' נתן למישקולצע'ר רב לנוח כל לילה מחצות הלילה עד שלוש לפנות בוקר, בזמן זה היה עורך ה'חקל יצחק' תיקון חצות ולא רצה שיראו. ה'חקל יצחק' עצמו היה נח רק שלוש שעות בכל שני ימים, היינו: כל ארבעים ושמונה שעות – שלוש שעות מנוחה, משעה תשע בערב עד חצות.
"וסיפר המישקולצע'ר רב, שבעת שהיה עם ה'חקל יצחק' בעיר ביקסאד ולמד עמו שם חברותא, אם באמצע הלימוד עלתה לו קושיא, לא רצה להפסיק באמצע הלימוד וביקשו שירשום את כל הקושיות על גליון בצד, ופעם ביומיים כשהוא הולך לנוח יעבור על הקושיות. ובכל מוצאי שבת היו לומדים משך כל הלילה, מאחר שנחו קמעא ביום השבת.
"ואירע כמה פעמים שבסוף השבוע, לאחר כ"כ הרבה שעות של לימוד היה ה'חקל יצחק' עייף מאוד, וכשנח לשלוש שעות ובא המישקולצע'ר רב להעירו משנתו, לא הצליח, ונתן לו לישון עוד רבע שעה. כשהתעורר, התכעס מאוד על המישקולצע'ר רב מדוע לא הקיצו בזמן, והשיב לו כי ניסה כמה פעמים ולא הועיל. על כן ציוה עליו ה'חקל יצחק' שבכל פעם שאינו מצליח להקיצו משנתו – ישפוך עליו ספל מים. וכך היה, שבשבוע לאחר מכן לא הצליח להעירו ושפך עליו ספל מים.
"והנה, אמו של ה'חקל יצחק' שהכירה בגדלות בנה וידעה שהוא ישן רק שלוש שעות בכל שתי מעת לעת, היתה נכנסת שלוש פעמים בשבוע לחדרו לסדר מיטתו, ובאותו היום כשבאה לסדר לו המיטה גילתה שמיטתו רטובה ממים. כשביררה לסיבת הדבר, נודע לה שהחברותא, המישקולצע'ר רב, עשה זאת, והיתה רודפת אותו על זה שהוא מצער את בנה ולא מניחו קצת לנוח.
"בצר לו הלך המישקולצע'ר רב ל'אמרי יוסף' וגילה באזניו שמצד אחד רודפו ה'חקל יצחק' למה אינו שופך עליו מים, ומצד שני רודפת אותו הרבנית למה שופך מים… ואם משום זה לבד עוד יכול הוא להמשיך ללמוד עם ה'חקל יצחק', אך מה יעשה שה'חקל יצחק' לומד כל כך מהר ואינו יכול להשיגו, וממילא אין לו שום תועלת בלימוד. ועוד, שאין בכוחו ללמוד כל כך הרבה שעות מאחר והוא חלש בטבעו, שלא כמו ה'חקל יצחק' שהיה בעל כוחות עצומים.
"מני אז שלח ה'אמרי יוסף' את ה'חקל יצחק' ללמוד בחוסט אצל בעל הערוגת הבושם זי"ע. וסיפר לי ה'חקל יצחק' לעת זקנתו, שכשהגיע לחוסט, התחיל לישון ככל אדם וללמוד ככל אדם, וכשפתח מסכת עבודה זרה גילה שכל המסכתא והלכות יין נסך שגורים על פיו עם הלשון, גמרא, רש"י והתוספות, עם הט"ז והש"ך. ואמר לי: 'אם אינך מאמין לי, קח נא גמרא עבודה זרה, ואתה תסתכל בפנים ואני אומר לך הכל בלשון הגמרא'".
(דרכי יעקב יוסף)