האם בדורותינו עלינו להתענות כפי המובא בספרי הקדמונים?
"אמנם בספה"ק הובא בשם האר"י הק' שאחד מיסודות התשובה לתיקון החטאים בימי השובבי"ם, הוא ע"י הצומות והסיגופים, וכך היה נהוג לפנים מישראל בתקופת שובבי"ם – אולם בדורות האחרונים כבר הורו לנו גדולי החסידות זי"ע שלא טוב הדבר לפני המקום, מחמת חולשת הדורות, אשר התעניות והסיגופים יכולים עפ"י הרוב רק להזיק לעבודת ה'.
"כדאי לעיין גם בדברי הרה"ק רבי אריה ליבוש מאופלא זצ"ל שכתב בספרו: 'הלא ידענו שאליהו הנביא זכור לטוב בא אל הרה"ק מהר"ר אלימלך מליזענסק וגילה לו, כי בשמים ובמתיבתא דרקיע נפסקה ההלכה שלא יתעסקו בתעניתים ובסיגופים כי הדור חלוש, רק יוסיפו לעסוק בתורה ועבודה'. (אוהל אלימלך, אות קע"ב).
"וכן הובא במכתב המגיד הגדול ממעזריטש זי"ע לבנו, בו הוא מזהירו 'שלא יתענה תענית שובבי"ם'. גם הרה"ק ה'תניא' זי"ע כותב במכתבו: 'אך עתה הפעם אגלה דעתי הקטנה אודות הצומות… לא באלה חפץ ה' ולא כן קיבלתי מרבותי הקדושים'.
"ועוד כתב הרה"ק מאפטא זיע"א בספרו 'אוהב ישראל' (פר' ויחי) וז"ל: '…ועיקר התשובה הוא ע"י תורה תפלה וצדקה כל אחד ואחד כפי יכלתו, ובפרט בלימוד התורה שבע"פ ולברר הלכה בבירור וליבון יפה, בזה הוא מקבץ חלקי הטוב והניצוצין קדישין ומברר אותן מתוך הקליפות להוציא בולעם מפיהם… כי לימוד תורה שבע"פ בכוונת הלב וביראת שמו ית' הנורא, וכש"כ מי שזוכה ללמוד תורה לשמה ממש, וע"י תשובה כראוי מאסף ומייחד כל חלקי הטוב והניצוצין קדישין למקורן ולשורשן לה'…'
"דבר נורא אף איתא ב'ילקוט אוהב ישראל' (עמ' קכב) שהרה"ק מאפטא סיפר פעם: 'כשהייתי אברך רצה היצר הרע לטורדני והתחלתי להתענות, אח"כ התבוננתי וראיתי שעל ידי התעניות הרעב התגבר ובזה אפשר להיצה"ר לתפוס אחיזה. השקעתי עצמי בהבנת הדקות של סברות הר"ן ועי"ז נתפטרתי ממנו'".
(השיחה המלאה פורסמה ב'המבשר תורני')