מנהג ישראל למעט בנרות ובתאורה בליל תשעה באב בבית הכנסת, משום אבל וצער על חורבן ביהמ"ק, וכמו שכותב הריטב"א (פסחים נג:) שכדאי הוא בית אלקינו למנוע עליו הדלקת הנרות בביהכנ"ס.
מקור המנהג הוא במדרש איכה (פרשה ג אות י), שאמר הקב"ה למלאכי השרת בעת החורבן: מלך המתאבל על בנו מה הוא עושה, אמרו לו, מכבה את הפנסים שבביתו. אמר להם אף אני אעשה כן. שנאמר, 'שמש וירח קדרו' ו'הכוכבים אספו נגהם'. וכן כתב בזוהר הק' (פר' עקב דף ערב): ומכבין בליל ט׳ באב נהורין ושרגין ויתבין כאבלים לאשתתפא בדוחקא דשכינתא.
נר בקריאת מגילת איכה
כתב הרא"ש שלא היו מכבין נרו של החזן, שבזמנם הוציא החזן את כל המתפללים ולא היו צריכים שאר האנשים לאור. ובזמננו שכל הציבור אומרים איכה וקינות בלחש יחד עם החזן, יש להשאיר אור שיספיק לכל הקהל. וכן כתב ה"טורי זהב" (תקנט, סק"ה) שצריך כל אחד מן הקהל לומר בעצמו איכה וקינות ולכן צריכים להדליק מספיק נרות שיוכלו האנשים לקרוא לאורם.
ויש שכתבו שכל המנהג לכבות את האור בליל תשעה באב הוא רק בכניסת הלילה בשעה שמתפללים תפילת ערבית, אבל בעת קריאת איכה וקינות יכול כל אחד להדליק נר שיוכל לומר מגילת איכה וקינות ("שיירי כנסת הגדולה").
המנהג בכמה קהילות בירושלים שאין מדליקין כלל את נורות החשמל בביהכנ"ס, רק כל אדם מדליק לעצמו נר קטן ואומר לאורו את מגילת איכה והקינות.
נפלה עטרת ראשנו
ומצינו שבזמן הראשונים היה המנהג לכבות את הנר האחד שהיה דלוק, בעת שהגיעו לפסוק באיכה (ה, טו) 'נפלה עטרת ראשנו אוי נא לנו כי חטאנו' (אבודרהם), וכן המנהג עד היום אצל הספרדים (כתר שם טוב).
היעב"ץ בסידורו (מנהגי ת"ב דלת ב חלון א) צווח על מה שהתחדש בדורו שנפסדו ונתקלקלו כל המנהגים הראויים, שבני אדם מרבים בנרות בתשעה באב כאילו הוא יו"ט, וכן מצינו גם במנהגי וורמייזא (רסח הערה יא) שאין העם נזהרים בכיבוי הנרות אלא כל אחד מדליק נרות לעצמו.
המנהג אף בשחרית
המהרי"ל כתב שיש נוהגים שלא להדליק גם בשחרית נרות, וכן נתפשט המנהג בהרבה מקומות ("טעמי המנהגים" אות תרלז). ורק בתפילת מנחה חוזרים להדליק את כל האור, כיון שבחינת האור שבבתי כנסיות בט' באב לעת מנחה הוא מעין ומהות האור שיתגלה בביאת בן דוד במהרה בימינו, וכידוע המובא בחז"ל שתשעה באב הוא יום לידת משיח בן דוד.
התאורה בבית
נוהגים לכבות התאורה גם בבית כדי שגם בבית תהא ניכרת האבלות על חורבן ביהמ"ק, וכמו שכתוב 'במחשכים הושיבני כמתי עולם' ("הליכות שלמה"). ויש שלא נהגו לכבות את האור אלא רק בביהכנ"ס, כיון שאומרים שם איכה וקינות, וכן נהג הגרי"ש אלישיב זצ"ל.
להארות והערות ניתן לפנות למכון "המנהג" במייל: [email protected]