במה שינוי מקום בסעודה חמור יותר מהיסח הדעת?

ו' כסליו- קע"ח ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

במה שינוי מקום בסעודה חמור יותר מהיסח הדעת?
האם שייך שינוי מקום באותו חדר?
במה הקל הרמ"א יותר מהשו"ע בשינוי מקום בסעודה?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קע"ח סעיף ב' [בחלקו השני]

– איזה דברים קרויים הפסק בסעודה –

השאיר חברים במקומו הראשון, האם חוזר לברך? | מה החילוק בין "היסח הדעת" לבין "שינוי מקום"? | שינה מקומו באותו חדר | שינוי מקום באכילת פירות

אדם שהתיישב לאכול פת או שאר פירות, ובאמצע הסעודה יצא חוץ לביתו, זה נקרא שינוי מקום, ובאופן עקרוני, זה מחייב ברכה חדשה כשחוזר למקומו, ובתחילת הסעיף למדנו, שכאשר השאיר מקצת חברים במקום סעודתו הראשון, לא הוי שינוי מקום, דהיינו, קבוצת אנשים שהתיישבו לסעוד יחד, וחלקם קמו באמצע, והלכו למקום אחר, כאשר חוזרים למקומם א"צ לברך שוב, כיון שנשארו חלקם במקומם, והכל נחשב לסעודה אחת, ויותר מזה, אפילו אחד נשאר, מציל את כולם מברכה נוספת, ונחשב שהם קשורים למקום אכילתם, ומוסיף השו"ע, שזה לאו דווקא בסעודת פת אלא אף בסעודת פירות מועיל הדבר.

שיטת השו"ע, ששינוי מקום מהווה הפסק יותר מאשר הסח הדעת, דהיינו, אדם הסועד את סעודתו, והסיח דעתו מן האכילה, כשחוזר צריך לברך ברכה נוספת, אבל ההפסק של שינוי מקום גדול יותר, והדבר בא לידי ביטוי, שבהיסח הדעת כשחוזר שוב לאכול מברך ברכה ראשונה שוב, ולא ברכה אחרונה, אבל בהפסק שינוי מקום, צריך גם ברכה אחרונה על האכילה הראשונה וברכה ראשונה ואחרונה נפרדת על האכילה השנייה, והרמ"א חולק, וסובר שאין זה הפסק כזה שנצריך ברכה ראשונה נפרדת על האכילה הראשונה, וברכה אחרונה נפרדת על האכילה השניה.

מבואר בשו"ע, ששינוי מקום נחשב רק כשיוצא חוץ לבית, אבל מפינה לפינה באותו חדר, לא נחשב שינוי מקום, ואפילו שלא רואה את מקומו הראשון, ואם אכל במזרחה של תאנה, ובא לאכול במערבה של תאנה, זה שינוי מקום אם לא רואה את מקומו הראשון, ולכאורה מאי שנא מפינה לפינה באותו חדר שלא נחשב לשינוי מקום גם כשלא רואה מקומו הראשון? מבאר המ"ב, שבאותו חדר הוא מוקף באותם מחיצות, אבל במערבה של תאנה ובמזרחה של תאנה, אין מחיצות שמחברות אותו, לכן רק כשרואה את מקומו הראשון, יועיל.

הרמ"א חולק על השו"ע בב' נקודות:

א. אדם ששינה את מקומו באמצע סעודתו, אין זה הפסק כ"כ חמור שיצטרך ברכה אחרונה גם על אכילתו הראשונה, אלא יכול להשתמש בברכה אחרונה שעתיד לברך על האכילה השניה, ויפטור בזה את האכילה הראשונה.

ב. אין מושג של שינוי מקום באכילת פת, שהרי תמיד יצטרך לחזור לברך במקומו הראשון, דהוי דברים הטעונים ברכה אחרונה במקומם, ורק בפירות ושתיה שייך שינוי מקום.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן