באמצע שמונה עשרה הגבאי קורא לך לעלות לתורה, מה עליך לעשות?

כ"ה שבט- סימן ק"ד סעיף ז'- סימן ק"ו סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד ינהג אדם השומע קדושה באמצע שמונה עשרה ?

המתפלל שתי תפילות ברציפות כמה זמן צריך להפסיק ביניהם? ומי הם הפטורים מקריאת שמע ותפילה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ק"ד סעיף ז' – סימן ק"ו סעיף א']  

ענייה לקדיש או קדושה באמצע שמונה עשרה

כותב השולחן ערוך, אדם שמתפלל תפילת שמונה עשרה, אסור לו להפסיק באמצע התפילה לשום דבר, לא לקדיש, לא לקדושה ולא לברכו, ולכן, אדם השומע קדיש באמצע שמונה עשרה, ישתוק ויחשוב עמהם בלב, והוא הדין בקדושה וברכו, ויוצא בזה ידי חובה, ואף על פי שבזה שיוצא בזה ידי חובה לכאורה זה נחשב הפסק, מבואר במשנה ברורה, שזה לא נחשב להפסק, ואדם שעבר וענה לקדיש באמצע שמונה עשרה, לפי השיטות שאדם שדיבר באמצע שמונה עשרה במזיד חוזר לראש, הוא הדין בזה שענה לקדיש באמצע שמונה עשרה, שחוזר לראש, ובשוגג, דינו כאדם שדיבר בשוגג באמצע שמונה עשרה, דהיינו, שאם משך השיחה שהוא דיבר באמצע שמונה עשרה, היה בה כדי לגמור את כל תפילת שמונה עשרה, חוזר לראש, ואם היה בה פחות מכך, חוזר רק לראש אותה ברכה שהפסיק בה, ואם קראו לו לעלות לתורה באמצע שמונה עשרה, לא יעלה, אלא אם כן הוא אוחז לאחר 'שים שלום', שאז יאמר 'יהיו לרצון' ויעלה.

עניית לקדיש או קדושה לאחר יהיו לרצון

אחרי שאדם סיים את תפילת שמונה עשרה לאחר 'יהיו לרצון' ולפני 'אלקי נצור', יכול להפסיק לקדושה, ברכו, ויהא שמיה רבא.

שתי תפילות ברציפות

אדם שצריך להתפלל שתי תפילות שמונה עשרה זה אחר זה, לא יתפלל אותם ברציפות, אלא יפסיק, וישהה ביניהם כדי הילוך ד' אמות, כדי שתתיישב דעתו עליו, ויתפלל שנית בכוונה, ומביא המשנה ברורה שתי דוגמאות בזה, תפילת שחרית ומוסף שלאחריה, וכן אדם שלא התפלל תפילה בשוגג והוא רוצה להשלים את אותה תפילה בתפילה הבאה, דהיינו, להתפלל שתי פעמים שמונה עשרה, אסור לו להתפלל שמונה עשרה ברציפות אחת אחרי השנייה, אלא ישהה ויפסיק בין שתי התפילות כדי הילוך ד' אמות, ואומר המשנה ברורה, שהדוגמא השנייה מצויה רק בתפילת מנחה, משום שאדם ששכח ולא התפלל ערבית, מתפלל שחרית פעמיים, אבל מפסיק באשרי בין שתי השמונה עשרה, וכן אדם שלא התפלל שחרית ומתפלל במנחה שתי שמונה עשרה, צריך לומר אשרי ביניהם.

שכח הזכרה בתפילה

אדם שהתפלל שמונה עשרה, ושכח איזו שהיא הזכרה בתוך התפילה, צריך לחזור ולהתפלל מתחילת התפילה, אבל לא מיד, אלא ישהה ויפסיק בהילוך ד' אמות, ויתפלל את התפילה הבאה.

הפטורים מקריאת שמע ומתפילה

אלו הפטורים מקריאת שמע, כגון, עוסק במצוה, או אדם הטרוד בטרדה של מצוה, פטורים גם מתפילה, חוץ מאלו שעוסקים בהלוויית המת, שהם אמנם חייבים בקריאת שמע, אבל פטורים בתפילה, ואלו הנושאים את המיטה של המת, פטורים גם מקריאת שמע וגם מתפילה, ובטעם החילוק ביניהם מבאר המשנה ברורה, שהם חייבים בקריאת שמע כיוון שזה דאורייתא, ופטורים מתפילה שהיא מדברי סופרים, ועוד, שקריאת שמע היא רק פסוק אחד שצריך לעמוד בו ולכוון, וזה קל לעשות, אבל שמונה עשרה מכיוון שצריך לעמוד הרבה זמן, קשה יותר לעמוד משום שזה יפסיק אותם ויבטל אותם ממצות הלוויית המת, ולכן פטרו אותם בכלל.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן