יום רביעי י"ז בתשרי תש"פ
מי 'מבטל' את החמץ בבית שנשכר לקראת פסח?
השוכר בית מחבירו בי"ג בניסן, ולפני כניסת ליל י"ד בניסן כבר נמסר המפתח לידו, וכן כבר נעשה אחד ממעשי הקנין המועילים לשכירות קרקע, דהיינו, כסף, חזקה, וכיוצא בהם, והמפתח בידו – חובת 'בדיקת חמץ' מוטלת על השוכר, ואף אם אינו נכנס לדור בבית עד לאחר הפסח.
אך אם בכניסת ליל י"ד המפתח אינו ביד השוכר – חובת הבדיקה מוטלת על המשכיר; ואף אם השוכר יכנס לדוק בבית בהמשך הלילה, שוב אין החיוב פוקע מהמשכיר.
אולם, אם המשכיר לא יבדוק את הבית, וכגון שהוא שוהה בליל י"ד בעיר אחרת, והשוכר השיג את המפתח בהמשך הלילה – חובת הבדיקה מוטלת על השוכר. וחובת 'ביטול' החמץ מוטלת בכל מקרה הן על המשכיר והן על השוכר.
[שו"ע תלז, א, משנ"ב ב, ג, ה, ו ו־ז, וביה"ל ד"ה על; ביאורים ומוספים דרשו, 4]
באיזה מקרה מוטלת חובת בדיקת בית שכוּר הן על המשכיר והן על השוכר?
בהמשך לאמוּר: אם בכניסת ליל י"ד המפתח נמצא ביד השוכר, אך טרם נעשה מעשה קנין לשכירות – לדעת השולחן ערוך חובת הבדיקה מוטלת המשכיר, כיון שכל עוד לא נעשה הקנין, נחשב המשכיר כאדם שהפקיד את מפתח ביתו בידי חבירו, ובאופן זה בודאי אין חובת הבדיקה מוטלת על הנפקד, אלא על בעל הבית.
אולם, יש אומרים שמאחר והמפתח אינו ביד המשכיר, חובת הבדיקה מוטלת על השוכר. ויש אומרים שצריך להחמיר כשתי הדעות, כלומר, שחובת הבדיקה מוטלת על שניהם; ואם השוכר שולח את המשכיר לבדוק, או להיפך, הרי הם יוצאים ידי חובה לכל הדעות.
ואם הבית אינו נעול, או שיש מפתח בידי שניהם – אם נעשה מעשה קנין, חובת הבדיקה מוטלת על השוכר, ואם לא, הריהי מוטלת על המשכיר.
[שו"ע תלז, א, ומשנ"ב ב ו־ד; ביאורים ומוספים דרשו, 5, וראה עוד]
האם בחורי ישיבה מברכים על בדיקת חמץ בחדרם?
בהתאם לאמוּר לעיל, השוכר חדר במלון לפסח – אם בכניסת ליל י"ד בניסן כבר התאפשרה כניסתו לחדר, חובת הבדיקה מוטלת עליו. ואם ידוע לו שהחדרים אינם נבדקים כדין, אף אם כניסתו לחדר התאפשרה רק לאחר כניסת ליל י"ד – עליו לבדוק את חדרו.
וחדרי פנימייה בישיבה – מוטל על הבחורים הדרים בהם לבודקם בליל י"ד, בברכה. ובאופן שקשה עליהם לבוא מבית הוריהם בימי 'בין הזמנים' כדי לקיים את הבדיקה בזמנה, וכדומה – יבדקו באחד הלילות הקודמים, ללא ברכה. ויש אומרים שאף כשבודקים בליל י"ד לא יברכו, כיון שאין להם קנין בחדריהם, והנהלת הישיבה רשאית להוציאם בכל עת. ויש אומרים שישמעו את הברכה מאדם אחר הבודק בביתו. ויש אומרים שאם הם דרים בחדרם בפסח, יברכו; ואם לאו, לא יברכו.
[ביאורים ומוספים דרשו תלו, 10, ו־תלז, 2]